Omed.bg
Позвънете ни: +359 885 916 588
реклама


10 причини за парастезия (изтръпване на езика)

 
10 причини за парастезия (изтръпване на езика)

Медицинското наименование на усещането за изтръпване или иглички е парастезия. Може да засегне всички части на тялото включително езика. Усещането за изтръпване, вцепеняване, карфички или иглички обикновено се дължи на загуба на усещане при натиск или увреждане на нервите.

Това усещане може да се изпита след като дълго време човек е седнал в неудобна поза или ако заспи отпуснат на ръка. По-рядко е усещането за изтръпване на езика, което обикновено е резултат от определена процедура или е в резултата на алергична реакция. Има някои медицински състояния свързани със загуба на усещане в езика, така че е важно да сте наясно с предупредителните знаци за сериозни медицински състояния например инсулт.

Причини за изтръпване на езика

Увреждане на нерв по време на стоматологична процедура. Езичният нерв е отговорен за усещането в предната част на езика. Възможно е  този нерв да се нарани по време на стоматологични процедури или операция. Най-често възниква при отстраняване на мъдрец в долната челюст. Това може да доведе до усещане за изтръпване, болка и понякога промяна във вкуса на храната или напитките. Може да засегне само едната страна на езика или да се простира до устните и брадичката. Около 90 процента от тези нервни наранявания са временни, така че човек трябва да се нормализира в рамките на 8 седмици. Ако симптомите продължават повече от 6 месеца увреждането на нерва се счита за постоянно и ще трябва да бъде лекувано от специалист.

Алергична реакция. Изтръпването на езика е потенциален симптом на алергия, която може да бъде причинен от някои плодове. Някои хора могат да имат алергична реакция към определени храни или напитки, особено ако имат сенна хрема. Това може да причини сърбеж или изтръпване на езика, устата или гърлото.

Хранителна алергия може да възникне след консумация на сурови плодове или зеленчуци тъй като протеините в тях са подобни на тези, които се съдържат в полените.

Приемането на антихистамин и изплакването на устата с вода може да ускори възстановяването. Избягването на алергизираща храна може да предотврати повторната поява. Ако симптомите причиняват много дискомфорт, влошават се или се появяви копривна треска, консултирайте се с лекар.

Трябва да сте наясно с признаците на анафилаксия - животозастрашаваща алергична реакция, която се нуждае от спешна медицинска помощ. Признаците на анафилаксия могат да включват: 

Гангренозно възпаление. Това е малка язва в устата, която може да се появи на устните, вътре в устата или езика. Може да причини болка или скованост, а понякога и изтръпване около непосредствената област. Трябва да се подобри в рамките на една седмица, но използването на лекарства без рецепта или изплакване на устата може да облекчи дискомфорта и да ускори излекуването.

Лекарствена реакция. Някои лекарства могат да причинят изтръпване на езика като страничен ефект, особено ако лекарството се приема през устата. При прием на лекарства запознайте се с очакваните странични ефекти като внимателно прочетете опаковката или попитайте лекар или фармацевт. Ако изтръпването на езика е известен страничен ефект, той трябва да изчезне след спиране приема на лекарствата. Ако страничният ефект не изчезне или реакцията е особено тежка, човек трябва да се консултира с лекар или фармацевт.

 

Изгаряне на езика. Изгарянето с гореща храна или напитка може да бъде болезнено и дискомфортно и да доведе до изтръпване докато изгарянето заздравява. Може да се намали дискомфорта при изплакване на устата с хладка вода веднага след изгаряне на езика. Приемът на противовъзпалителни лекарства също може да помогне, ако езикът е много болезнен или подут.

 

Инсулт или преходна исхемична атака (TIA). Инсултът може да причини изтръпване или сковаване от едната страна на лицето включително езика. Инсултът се случва когато притокът на кръв към мозъка е прекъснат, което води до увреждане на клетките, които могат да повлияят на мускулната функция и паметта.

Преходната исхемична атака (TIA) се случва когато притокът на кръв към мозъка спира за кратко. Това може да е предупредителен знак, че в бъдеще може да се случи инсулт. Внезапното изтръпване или слабост в лицето или тялото е симптом на инсулт особено ако засяга само едната страна на тялото.  Ако езикът изтръпне или се почувства изтръпнал и има други признаци на инсулт това може да е сериозно предупреждение. Познаването на симптомите на инсулт и бързото спешно медицинско лечение е от решаващо значение. Най-лесният начин да запомните признаците на инсулт:

Лице - едната страна на лицето увисва.

Ръце - слабост в едната ръка.

Реч - която може да бъде неясна.

Времето е критично важно. При такива симптоми потърсете спешна помощ.

Множествена склероза. Нервите, които са възпалени или спират да работят правилно са често срещан симптом на множествена склероза (МС). Това може да доведе до:

АнемияВъзпаленият зачервен език може да бъде симптом на анемия причинена от дефицит на витамин В12. Други симптоми включват

Анемията е състояние засягащо червените кръвни клетки в тялото. Причинява изключителна умора и ниски нива на енергия. Важно е да се диагностицира и лекува възможно най-бързо, за да се предотвратят дългосрочни проблеми.

Мигрена. Някои хора, които страдат от мигрена могат да получат зрителни или сензорни симптоми и да изпитат мигрена с аура. Тези видове мигрена също могат да причинят изтръпване или мравучкане в езика, лицето или тялото.

Хипогликемия. Един от симптомите на ниска кръвна захар или хипогликемия е внезапно изтръпване или мравучкане в езика или устните. Хората с диабет са особено изложени на риск, така че трябва да проверят нивата на глюкоза и да потърсят незабавно лечение, ако получат това внезапно изтръпване.

Кога да посетите лекар

Изтръпването на езика обикновено изчезва в рамките на дни или седмици особено ако е причинено от нараняване например изгаряне. Трябва да се потърси медицинска помощ, ако чувството продължи дълго време, простира се до устните и челюстта или ако няма ясна причина за загуба на сетивност.

Ако някой има изтръпване на езика и други признаци на състоянията, които продължават повече от 6 месеца трябва да потърси съвет от своя лекар или да получи спешна медицинска помощ, ако е необходимо.

https://www.medicalnewstoday.com

Възрастните хора са в риск! 1 лев може да спаси живот. Нека съберм средства за маски и дезинфектанти за най-уязвимите сред нас. Моля, дарете от тук:

Кампания на Фондация „Прогрес медик“ за събиране на средства за маски за еднократна употреба и дезинфектанти за възрастни и пенсионери.

260

реклама

Коментари



реклама


Свързани статии


Сподели !