Omed.bg
Позвънете ни: +359 885 916 588
реклама


10 съвета за хранене при загуба на вкус

 
10 съвета за хранене при загуба на вкус

Невъзможността да опитате храната може да отнеме удоволствието от яденето. Загубата на вкус е известна като агеузия и може да бъде естествено явление в процеса на остаряване или страничен ефект от медицински състояния и лечения включително:

Напоследък се наблюдава увеличаване на броя на хората, които губят вкуса си като страничен ефект от COVID-19. Всъщност това е четвъртият най-често съобщаван страничен ефект като приблизително 20–30% от случаите на COVID-19 отчитат известна степен на загуба на вкус и мирис.

Загубата на вкус може да бъде временна за някои хора и постоянна за други. Внезапните или постепенни промени във вкуса могат да направят храненето по-малко приятно. С течение на времето това може да има сериозни последици за психическото и физическо благосъстояние, което може да доведе до недохранване, депресия и апатия към храненето

10-те съвета за хранене при загуба на вкус

1. Фокусирайте се върху другите си сетива. Когато ядете опитайте се да се съсредоточите върху другите си основни сетива, ако имате проблеми с вкуса на храната.

Отделете време, за да разгледате външния вид на вашата храна.

Забележете цветовете, текстурите и разнообразието пред себе си.

Можете да изберете да направите ястията си по-привлекателни визуално като добавите различни цветове или отделите време за декориране на чинията си с гарнитури.

Докато дъвчете храната забавяйте това действие и забелязвайте фините разлики в текстурите и звуците с всяка хапка. Може да добавите към храната си по-хрупкави храни, за да стимулирате сетивата си за звук и допир.

Ако все още можете да помиришете опитайте да добавите ароматни подправки, билки и други съставки. Това може да донесе радост храненето Ви като напомня за определени спомени и създава приятна атмосфера. И накрая опитайте се да възприемете други аспекти на храненето и приготвянето на храна като например:

2. Експериментирайте с различни храни. Въпреки, че може да имате намалена способност да вкусите храна като цяло може да има някои неща, които можете да опитате повече от други. Експериментирането и идентифицирането на храни, които можете да опитате повече или по-малко може да подобри храненето.

Освен това някои храни с кисел и тръпчив вкус могат да подобрят и стимулират вкусовите рецептори. В този случай добавянето на повече цитрусови вкусове (лимон, портокал, лайм) може да помогне.

Също така някои подправки, билки и оцети могат да помогнат за подобряване на вкуса на Вашето ястие.

Освен това това може да е добра възможност да добавите към диетата си полезни храни, които сте избягвали. Например, ако не сте фен на определени зеленчуци може би е подходящ момент да ги добавите към вашите ястия. Някои хора предпочитат да ядат повече скучна храна, за да намалят очакванията си за вкусно ястие. Затова експериментирайте с различни ястия и вижте кое работи най-добре за вас.

3. Яжте храни, които харесвате. Хората са изложени на повишен риск от недохранване когато не намират радост в яденето. Това прави особено важно да се съсредоточите върху която и да е част от храненето която Ви се струва интересна и забавна, което ще Ви мотивира да подхранвате тялото си с храна.

Ако можете да опитате някои храни повече от други съсредоточете се върху добавянето на такива към Вашата диета по-често дори, ако те може да са по-малко хранителни. Например, ако добавянето на подправка с повече съдържане на сол към ястието Ви помага да ядете тогава го използвайте. Това може дори да означава да ядете едни и същи храни ежедневно.

Въпреки, че обикновено се препоръчва разнообразна диета, ако е по-вероятно да ядете няколко избрани храни, които харесвате това е по-добре отколкото да не ядете изобщо. Въпреки това хората с определени медицински състояния или диетични ограничения като високо кръвно налягане или цьолиакия може да се наложи да работят с диетолог или друг медицински специалист, за да гарантират, че избират храни, които са приятни и подходящи за тях.

4. Яжте по-малки порции и по-често. За някой яденето на голяма порция може да се почувства като тежест, тъй като е по-малко приятно без вкуса. Следователно яденето на леки закуски или по-малки хранения през целия ден може да Ви помогне да възстановите храненето си лесно и бързо. В този случай може да пожелаете да ядете на всеки 2–4 часа.Опитайте се да включите въглехидрати, протеини и здравословни мазнини във всяко малко хранене или поне във всяка закуска.

5. Практикувайте добра устна хигиена. Осигуряването на добра устна хигиена може да Ви помогне да вкусите по-добре храната. Поддържайте устата си чиста като използвате зъбни конци и редовно миете зъбите си. Също така не забравяйте да измиете езика си, за да премахнете остатъците от храна. Някои хора също намират за полезно да си мият зъбите 10–20 минути преди хранене.

Между храненията можете да изберете изплакване на устата, за да поддържате устата си чиста. Едно просто изплакване, което можете да направите у дома:

Добавете 1 чаена лъжичка (5 грама) сода за хляб към 2 чаши (500 m) вода.

Изсипете разтвора в запечатваща се бутилка.

Преди всяка употреба разклатете бутилката и изсипете 1 супена лъжица (10 m) от разтвора в чаша.

Разклащайте разтвора в устата си за поне 30 секунди след което го изплюйте.

Изхвърлете останалия разтвор в края на деня.

6–10. Други съвети

Няккои други съвети, които могат да помогнат за подобряване на вашето хранене:

Наблюдавайте срока на годност. Липсата на вкус може да попречи на способността да забелязвате дали вкусът на храната се е загубил или храната е развалена. Ако даден хранителен продукт е с изтекъл срок на годност изглежда по-безопасно да го изхвърлите.

Пийте течности. Липсата на течности може да доведе до сухота в устата което може да влоши възприятието за вкус. Пийте вода между храненията и отпивайте на малки глътки докато ядете.

Изберете напитка. Опитайте да изберете смути, протеин или заместител на шейка когато не искате да ядете.

Опитайте да се храните в разсейваща среда. Противно на повечето интуитивни практики на хранене може да пожелаете да използвате разсейване като телевизия или оживена социална среда, за да отклоните вниманието си от промените във Вашия вкус.

Потърсете професионална помощ. Говорете със здравен специалист, за да се справите с внезапната промяна във вкуса. Те могат да помогнат за предоставяне на персонализирани решения и да Ви преведат през този труден момент.

Загубата на усещането за вкус може да бъде обезпокоително и стресиращо. Признайте пред себе си проблема независимо дали е временен или постоянен и бъдете по-спокойни като опитайте някой от съветите.

Експериментирането с различни стратегии ще помогне за подобряване на Вашето хранене. Установяването на стратегиите за подобряване на вкуса и хранителни преживявания може да върне известно удоволствие към яденето.

Въпреки това приспособяването към промените във вкуса отнема време и може да бъде физически и психически предизвикателно.Консултирайте се ъс здравен специалист, който може да Ви подкрепи през този труден момент и да Ви даде съвети спрямо Вашите лични усещания.

https://www.healthline.com

Беше ли полезна тази статия? Моля, споделете я с приятели и ни подкрепете. Така ще можем да правим здравето по-достъпно. Благодаря!

401

реклама

Коментари



реклама


Свързани статии