Omed.bg
Позвънете ни: +359 885 916 588
реклама


7 мита за остаряването

 
7 мита за остаряването

Преди около 300 000 поколения човешкият вид се e отделил от древния прародител. Оттогава продължителността на човешкия живот се е удвоила. През последните 200 години продължителността на живота при раждане отново се е удвоила. Според Световната здравна организация (СЗО) „Между 2000 г. и 2050 г. делът на световното население за 60 години ще се удвои от около 11% на 22%.“

1. Физическото влошаване е неизбежно. Това не е съвсем невярно. С напредването на възрастта тялото ни изпитва износване от годините на употреба. Физическото влошаване обаче не трябва да е напълно. Както обяснява СЗО, „Повишената физическа активност и подобряването на диетата могат ефективно да се справят с много от проблемите често свързани с остаряването.“ Тези проблеми включват намалена сила, повишени телесни мазнини, високо кръвно налягане и намалена костна плътност.

Някои изследвания показват, че само очакването на физическо влошаване увеличава вероятността някой да се влоши физически.

В проучване учените са изследвали 148 възрастни възрастни за тяхното остаряване, начин на живот и общи здравни очаквания. Стигат до заключението, че очакванията по отношение на стареенето „играят важна роля за възприемането на физически активен начин на живот при напреднала възраст и могат да повлияят на здравните резултати като физическата дейност“. Така въпреки, че е въпреки, че настъпва влошаване управлението на очакванията ще помогне на хората да направят по-добри житейски избори, за да поддържат физическо здраве и физическа форма по-късно в живота.

Друго проучване изследва как възприятията за стареене влияят върху вероятността човек да потърси медицинска помощ. Авторите на изследванет което включва данни от 429 възрастни възрастни разглеждат индивидуалното отношение към стареенето в края на средната възраст и как те могат да повлияят на общата продължителност на живота. Авторите заключават, че „възрастните хора с по-положително самовъзприятие за стареене са живели 7,5 години по-дълго от тези с по-малко положително самовъзприятие за стареене.“

Поддържането на активност, правилното хранене и поддържането на положителна перспектива често може да забави физическото влошаване свързано с по-напредналата възраст.

2. С напредване на възрастта не трябва да се спортува. От споделеното до тук  следава, че това е мит. Според по-стара статия в Neuropsychobiology поддържането на активност може да повиши мускулната сила, да намали мазнините и да подобри психичното здраве.

Някои хора смятат, че след като достигнат определена възраст няма смисъл да спортуват, тъй като вярват, че това няма да донесе полза. Това е поредният мит.

В проучване изследователите поставят 142 възрастни на възраст 60–80 години чрез 42-седмичен режим на вдигане на тежести. Установяват, че курсът увеличава „динамичната мускулна сила, размера на мускулите и функционалния капацитет“. Съществуват също доказателства, че редовното упражнение може да намали риска от развитие на болестта на Алцхаймер и други форми на деменция. Проучване в което са участвали 1740 възрастни възрастни е установено, че редовното упражнение е „свързано със забавяне на деменцията и болестта на Алцхаймер“.

Въпреки това хората трябва да се консултират със своя лекар преди да започнат нов режим на упражнения, ако имат медицинско състояние. Например Националната здравна служба (NHS) в Обединеното кралство посочва, че хората с определени състояния свързани с възрастта като остеопороза трябва да избягват упражнения с голямо натоварване. По-голямата част от възрастните хора обаче могат да се отдадат на някаква форма на физическа активност.

3. В напреднала възраст се нуждаят от повече сън. Някои хора вярват, че възрастните хора се нуждаят от повече сън от по-младите може би поради стереотипа, че възрастните хора се радват на дрямка през деня. Други казват, че възрастните хора се нуждаят от по-малко сън, което може да произтича от стереотипа, че стават рано сутрин. Несъмнено е вярно, че при напреднала възраст има по-големи трудности със съня и сънят е по-фрагментиран. Това може да помогне да се обясни защо някои трябва да дремнат през деня.

Тъй като човешкото тяло се променя с възрастта то може да наруши циркадните ритми. Това от своя страна може да повлияе на съня. Взаимоотношенията също са многостранни. Ако циркадните ритми се нарушат това може да повлияе на други аспекти от физиологията като нивата на хормоните, които също могат да повлияят на съня.

Освен циркадни смущения някои заболявания които се срещат по-често при възрастни хора като остеоартрит и остеопороза могат да причинят дискомфорт, който може да повлияе неблагоприятно върху способността на заспиване или съня. По същия начин някои състояния, които причиняват задух включително хронична обструктивна белодробна болест (ХОББ) и застойна сърдечна недостатъчност също може да направят съня по-предизвикателен.

Според по-стара статия някои лекарства включително бета-блокери, бронходилататори, кортикостероиди, деконгестанти и диуретици също могат да попречат на съня, а възрастните при по-напреднала възраст са по-склонни да приемат тези видове лекарства понякога в комбинация.

Някои изследвания показват, че възрастните хора могат да се справят с лишаването от сън по-добре от младите хора. Проучване в Journal of Sleep Research установява, че по-възрастните хора са постигнали по-добри резултати след интервенция за лишаване от сън от по-младите при редица мерки включително негативен ефект, депресия, объркване, напрежение, гняв, умора и раздразнителност.

4. Само жените страдат от остеопорозаОстеопорозата е състояние при което костите постепенно стават по-слаби. Някои вярвания са, че това засяга само жените. Това не е вярно. Може да засегне двата пола и хората на всяка възраст. Въпреки това остеопорозата наистина е много по-често при възрастни хора, хората от бялата раса и жените.

Международната фондация за остеопороза изчислява, че в световен мащаб около 1 на 3 жени над 50 години имат остеопороза, а около 1 на всеки 5 мъже имат костна фрактура свързана с остеопороза през целия си живот.

Друг свързан мит е, че остеопорозата е неизбежна за жените с напредването на възрастта. Както показват данните по-горе две трети от жените над 50 години нямат остеопороза. За да се сведат до минимум рисковете Националният институт за стареене съветва хората да ядат храни богати на калций и витамин D и да спортуват редовно.

5. С напредване на възрастта мозъкът забавя функцията си. Терминът когнитивен спад се отнася до постепенно намаляване на умственото функциониране с възрастта, но нека разгледаме няколко свързани мита:

Деменцията е неизбежна с напредването на възрастта. Според СЗО рискът от развитие на деменция се увеличава с възрастта, но не засяга всички възрастни хора. В световен мащаб 5–8% от хората над 60 години имат деменция. Това означава, че 92% –95% от хората на възраст над 60 години нямат деменция.

Когнитивният спад води до деменция. Противно на общоприетото мнение когнитивният спад не означава непременно началото на деменция. Хората, които продължават да развиват деменция са склонни първо да изпитат когнитивен спад. Не всеки обаче който изпитва когнитивен спад ще развие деменция.

Както показват горните статистически данни когнитивният спад не е неизбежен независимо от дългогодишния мит, че възрастните хора изпитват умствено забавяне. И което е важно има начини за намаляване на риска.

През 2015 г. Асоциацията на Алцхаймер оцени доказателствата за модифицируеми рискови фактори както за деменция, така и за когнитивен спад. Техният доклад, представен на Световния съвет по деменция обяснява, че „има достатъчно доказателства в подкрепа на връзката между няколко модифицируеми рискови фактора и намален риск от когнитивен спад“. Установяват, че поддържането на редовна физическа активност и управлението на класически сърдечно-съдови рискови фактори като диабет, затлъстяване, тютюнопушене и високо кръвно налягане са силно свързани с намален риск от когнитивен спад. Също така са откриили доказателства, че здравословната диета и ученето през целия живот или когнитивното обучение също намаляват риска от когнитивен спад.

6. Няма смисъл да се отказвате от пушенето сега. Независимо дали това е истински мит или просто оправдание, някои възрастни хора казват, че няма смисъл да се отказват от пушенето на „тяхната възраст“. Това не е вярно. Както NHS ясно обяснява:

„Без значение колко дълго сте пушили и без значение колко цигари пушите на ден, здравето ви ще започне да се подобрява веднага щом спрете. Някои ползи за здравето са незабавни други са по-дългосрочни, но важното е, че никога не е късно. "

7. Сексът е рядък или невъзможен с напредване на възрастта. Някои хора вярват, че възрастните хора губят способността си да се наслаждават на секс и че техните полови органи стават негодни за цел. За щастие това е мит.

Вярно е, че рискът от еректилна дисфункция (ЕД) и вагинална сухота се увеличава с напредване на възрастта, но за повечето хора това не са непреодолими проблеми. Виагра и лубрикантите или хормоналните кремове могат да направят чудеса в много случаи. Преди да се приеаме виагра трябва да се говори с лекар, тъй като не е подходящ за всички.

Както пише един автор, „Остаряването не прекъсва непременно здравословния сексуален живот, но предефинира неговия израз.“ Има и някои предимства. Например пенисът на мъжа често става по-малко чувствителен което им помага да поддържат ерекцията по-дълго. Вярно е, че докато някои хора остаряват те нямат същото сексуално желание както когато са били млади.

Като цяло повечето митове около възрастта изглежда се съсредоточават върху неизбежното, тъй като хората вярват, че е неизбежно, защото животът им става все по-непоносим, ​​скучен, безстрастен и болезнен. Положителната психологическа перспектива и нагласа за стареенето може да бъде от полза за физическите аспекти на стареенето.

https://www.medicalnewstoday.com

Беше ли полезна тази статия? Моля, споделете я с приятели и ни подкрепете. Така ще можем да правим здравето по-достъпно. Благодаря!

117

реклама

Коментари



реклама


Свързани статии