Omed.bg
Позвънете ни: +359 885 916 588
реклама


8 причини да намалите въглехидратите за добро психично здраве

 
8 причини да намалите въглехидратите за добро психично здраве

Интересът към нисковъглехидратните и кетогенни диети продължава да нараства, тъй като хората откриват търсят начини да си помогнат при упорити физически здравословни проблеми като затлъстяване и диабет тип 2. Може ли тази стратегия да помогне и при проблеми с психичното здраве?

Психиатърът д-р Джорджия Ед изследва връзката между храната и здравето на мозъка.

Диетите с ниско съдържание на въглехидрати имат огромен потенциал за предотвратяване и управление на психиатрични разстройства. Областта в изследването на връзката между храненето и психичното здраве се разивива и се провеждат строги клинични изпитвания изследващи ефекта на промените в диетата върху психичното здраве. Има много изследвания, които подробно описват как диетите с високо съдържание на захар застрашават здравето на мозъка и как нисковъглехидратните диети го поддържат.

За хора с депресия, тревожност, биполярно разстройство, СДВХ (Синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност), психотични разстройства, ПТСР (Посттравматично стресово разстройство), разстройства от аутистичния спектър и други психиатрични разстройства си струва да се опита с обикновена диета с ниско съдържание на въглехидрати (или дори по-строга кетогенна диета, особено в случаи на по-сериозни или упорити хронични симптоми). С много малки изключения.

Диетите с ниско съдържание на въглехидрати са безопасни за почти всички и могат да доведат в много случаи до значителни подобрения в психиатричните симптоми. Многото им потенциални ползи надвишават риска от странични ефекти. Когато се появят странични ефекти те обикновено са безобидни и временни, въпреки че има изключения.

Хората, които понастоящем приемат психиатрични лекарства (дори лекарства от друг вид) или които имат анамнеза за сериозни симптоми на психичното здраве като самоубийствена идея, мания или психоза не трябва да се впускат в диета с ниско съдържание на въглехидрати без допълнителна информация и професионална подкрепа, тъй като нивата на лекарствата могат да бъдат засегнати и някои симптоми могат временно да се влошат през първите седмици на адаптация. Ако приемате психиатрични лекарства и обмисляте диета с ниско съдържание на въглехидрати, консултирайте се с Вашия лекуващ лекар.

Осемте причини да опитате нисковъглехидратна или кетогенна диета за добро психично здраве:

1. Контролирайте нивата на кръвната захар. Колкото по-висока е кръвната захар, толкова по-висока е и захарта в мозъка. Всеки път когато кръвната захар се покачи до нездравословни стойности мозъчната тъкан се залива с излишна глюкоза. Високите нива на глюкоза са токсични за мозъчните клетки, включително образуването на дисфункционални протеини наречени крайни продукти на гликирането (AGEs). Диетите с ниско съдържание на въглехидрати са много ефективни за понижаване на нивата на кръвната захар.

2. Понижава нивата на инсулин в кръвта. Постоянно или многократно високи нива на инсулин могат да направят инсулиновите рецептори на повърхността на кръвно-мозъчната бариера инсулиноустойчиви. Това означава, че могат да се увредят, десенсибилизират и да намалят броя си. С по-малко здрави инсулинови рецептори на повърхността на кръвно-мозъчната бариера за ескортиране на инсулин в мозъка нивата на инсулин в мозъка ще спаднат. Ниският мозъчен инсулин е опасен, тъй като мозъчните клетки изискват инсулин, за да преработят глюкозата и да я превърнат в енергия. Този бавен проблем с преработката на глюкоза се нарича „церебрален глюкозен хипометаболизъм“ и е основен рисков фактор за невродегенеративни нарушения като болестта на Алцхаймер и Паркинсон. Диетите с ниско съдържание на въглехидрати могат да бъдат много полезни за понижаване на нивата на инсулин в кръвта.

3. Възпалетините процеси. Диетите с високо съдържание на захар насърчават прекомерното, ненужно възпаление вътре в мозъка, задейства освобождаването на различни възпалителни цитокини - малки SOS сигнали, които набират клетки за първата реакция на мястото. Възпаление от този тип е добре установено като основна причина за повечето психиатрични и неврологични заболявания. Нисковъглехидратните диети намаляват маркерите на възпалението.

4. Увеличете антиоксидантните защитни сили. Диетите с високо съдържание на захар причиняват окислително увреждане. Обливането на клетки с прекалено много глюкоза наведнъж води до образуване на свободни от кислород радикали, които обикновено се отстраняват от нашите естествени, вътрешни молекули антиоксиданти (напр. глутатион). Оставени да работят свободно тези излишни свободни радикали влияят на околните клетки увреждайки протеини, липиди, ДНК и други важни клетъчни компоненти. Дори могат да повредят кръвно-мозъчната бариера позволявайки навлизането на рискови нежелани вещества в мозъка. Диетите с ниско съдържание на въглехидрати естествено спомагат за поддържане нивата на антиоксидантите.

5. Енергизирайте митохондриите. Диетите с високо съдържание на захар увреждат митохондриите (енергоцентралите на клетката), клетъчни органели на клетките. Като силно метаболитно активен орган провеждащ електрически импулси мозъкът изисква около 20 процента от енергийното снабдяване на тялото, въпреки че представлява само 2 процента от общото телесно тегло. Митохондриите трябва да са високо активни във всеки един момент, за да осигурят на клетките постоянно снабдяване с висококачествена енергия. Нисковъглехидратните диети, особено кетогенните диети поддържат митохондриите здрави и активни.

6. Стабилизирайте хормоните на стреса и апетита. Рафинираните въглехидрати като захар, брашно, плодовите сокое и преработени зърнени храни повлияват хормоните и водят до хормонална нестабилност. Всеки път когато кръвната захар и инсулин стигат до високи нива, намалявайки обратно задействат освобождаването на хормоните на стреса, включително адреналина. Адреналиновите скокове, които могат да се появят четири до пет часа след консумация на твърде много захар могат да допринесат за панически, „хипогликемични“ симптоми, като тревожност, изпотяване, треперене, раздразнителност, затруднена концентрация и желание за въглехидрати.

7. Ребалансирайте невротрансмитерите. Малко известен факт е, че диетите с високо съдържание на захар могат да нанесат вреда на нивата на невротрансмитерите по редица начини. Включително чрез разрушителни ефекти върху пътя на кинуренин (основен път на метаболизма на аминокиселината триптофан). Кинурениновият път помага да се регулира активността на серотонин, мелатонин, допамин, ГАБA (гама аминобутирова киселина) и глутамат - всички важни невротрансмитери при симптоми на психиатрични разстройства. Диетите с твърде високо съдържание на рафинирани въглехидрати насърчават възпалението и окисляването, което превключва мозъка в авариен режим. Пътят на кинуренин реагира като  повлиява реакцията на триптофана за синтез на серотонин и мелатонин, за да помогне вместо това да генерира повече глутамат. В резултат на това активността на серотонин, мелатонин и ГАБА намалява, активността на допамин се увеличава и нивата на глутамат могат да нараснат до 100 пъти по-високи от базовите стойности. Може да доведе до състояние което се нарича „глутаматна ексцитотоксичност" и е много вредно за мозъка. Доказано е, че кетогенните диети регулират нивата на невротрансмитерите и намаляват глутаматната токсичност.

8. Повишаване на нивата на BDNF. Диетите с високо съдържание на захар могат да намалят нивата на важен химикал, наречен мозъчен невротрофичен фактор (BDNF). Ключов  елемент в невропластичността. BDNF помага на мозъка да се справи, да реагира и да се възстанови от стреса. Здравословните нива на BDNF допринасят за устойчивостта. Нещо, от което всички се нуждаем, тъй като стресът е нормална част от живота. Диетите с ниско съдържание на въглехидрати и особено кетогенните диети повишават нивата на BDNF.

Диетата с ниско съдържание на въглехидрати не е единствената стратегия в храненето, за която си струва да се помисли. Подобряването на общото качество на хранене в стил палео-диета или средиземноморската диета може да бъде полезна за някои. Особено за тези, без значителна степен на инсулинова резистентност. Но нито един от тези подходи обикновено не понижава нивата на инсулин и глюкоза в кръвта толкова надеждно, колкото  диетите с ниско съдържание на въглехидрати.

Повечето от нас се хранят неправилно през целия си живот и нямат представа колко по-добре биха се почувствали, ако се хранят по различен начин.

Диета с пълнозърнести храни и с ниско съдържание на въглехидрати е здравословен избор, която може да помогне за подобряване на метаболизма на мозъка, психичното здраве и цялостното здраве.

https://www.psychologytoday.com

Възрастните хора са в риск! 1 лев може да спаси живот. Нека съберм средства за маски и дезинфектанти за най-уязвимите сред нас. Моля, дарете от тук:

Кампания на Фондация „Прогрес медик“ за събиране на средства за маски за еднократна употреба и дезинфектанти за възрастни и пенсионери.

310

реклама

Коментари



реклама


Свързани статии


Сподели !