Адаптогените - какво трябва да знаем

378
Адаптогените - какво трябва да знаем

В съвременния свят на здравето и уелнес индустрията "адаптогените" започват да привличат доста внимание. Адаптогенните билки се предлагат във всичко от добавки и тоници до кафе, горещ шоколад и сок. Но какво представляват адаптогените, къде могат да се намерят и може би най - важното - действат ли наистина?

Какво представляват адаптогените?

Адаптогените са компоненти на билковите лекарства за които се приема, че помагат за устойчивостта на тялото при справяне с физически и емоционален стрес. Също така се казва, че адаптогените имат свойства против стареене.

реклама
Хиляди избраха здравето с Omed.bg. Направи го от тук !

Адаптогените се използват от стотици години в аюрведичните лечебни практики. Но стават все по - достъпни за използване и в западния свят.

Някои адаптогенни билки са твърде горчиви, за да се ползват като храна, така, че се правят на прахообразни добавки и се приемат като капсули, смутита, чайове или билкови напитки или интегрирани в тинктури (билкови добавки разтворени в алкохол и погълнати в течна форма ).

В лабораторни условия адаптогените имат химически действия като например да задействат производството на хормони или да променят стресовите химикали. Например билков адаптоген повишава или понижава нивото на естроген в различни биохимични условия. Поддръжниците на адаптогените предполагат, че тези химически действия могат да помогнат на цялото тяло (от мозъка до имунната система) да функционира оптимално.

Как адаптогените работят в тялото?

Твърди се, че адаптогените помагат на тялото да преодолее влиянието на физически, химически или биологични стресови фактори. Те са препоръчани от някои специиалисти за:

  • Подобряване на вниманието
  • Увеличаване на издръжливостта в ситуации причинени от умора
  • По - леки причинени от стрес разстройства и увреждания в организма
  • Балансиране нивата на хормоните
  • Поддържане нивата на кортизола (хормонът на стреса) и нивата на други хормони под контрол
  • Борба с умората която е резултат от прекомерен физически или емоционален стрес
  • Борба с въздействието което стресът оказва върху когнитивната функция
  • Стимулиране на умственото представяне което е било повлияно от стреса
  • Нормализиране функциите на тялото
  • Подсилване на имунната система
  • Борба със симптомите причинени от повишени нива на кортизол (като тревожност, депресия, умора, високо кръвно налягане, инсулинова резистентност и затлъстяване)
  • Увеличаване на физическата издръжливост и подобряване на енергийните нива
  • Подобряване на функцията на органи като черния дроб и надбъбречните жлези
  • Подобряване на функцията на телесните системи като стомашно-чревната система

Адаптогените и стреса

Адаптогените са всяко вещество за което се казва, че подобрява здравето и реакцията на тялото към стреса. Разбира се, те не влияят на това да няма реакция към стресови събития, а по - скоро подобряват начина по който тялото реагира физически на стрес.

Стресът се счита за физиологично състояние свързано с нервната, ендокринната (хормони) и имунната система. Стресът може да бъде предизвикан от външно събитие, състояние на околната среда или химичен или биологичен агент, който задейства тялото да отделя хормони на стреса което води до физиологични промени.

Примери за промени които настъпват поради освобождаването на хормони на стреса включват повишаване на сърдечната честота и кръвното налягане. Този внезапен поток от хормонални промени се нарича реакция "бий се или бягай".

Преживяванията които могат да предизвикат реакцията бори се или бягай в тялото включват:

  • Фактори на околната среда като изключително високи или ниски температури
  • Биологични фактори като заболяване или нараняване
  • Химични агенти като тютюн, алкохол или наркотици
  • Психични проблеми като фокусиране върху негативни събития като загуба на работа или развод или възприемани заплахи
  • Физически събития като хронична загуба на сън
  • Ежедневни стресови събития като шофиране в натоварен трафик

Когато стресът е твърде силен или продължителен той може да допринесе за заболяване и дори може да намали продължителността на живота. Това се нарича дезадаптивен стрес и се казва, че адаптогените помагат на тялото да го преодолее.

реклама

Колко ефективни са адаптогените?

Въпреки, че има ограничени доказателства от медицински проучвания в подкрепа на твърденията за ефективност за всеки тип адаптоген започват да се появяват някои нови проучвания.

Например проучване предполага, че адаптогените могат да се разглеждат като нова фармакологична категория лекарства против умора, които предизвикват повишено внимание и издръжливост в ситуации на намалена работоспособност причинена от умора и/или усещане за слабост, намаляват причинените от стрес увреждания и разстройства, свързани с функцията на стреса.

Научно проучване което разглежда различни предишни изследвания на адаптогени по - специално включващи Ашваганда, Розов златовръх (Rhodiola rosea) и Бакопа Мониери (Bacopa Monnieri) предполага, че тези билки могат потенциално да са от полза за хората по време на периоди на хроничен стрес.

Въпреки, че има някои ограничени изследвания които предполагат, че различните адаптогени могат да бъдат ефективни някои експерти предупреждават, че е важно да се разбере, че изцяло натуралните добавки не са непременно това за това което се твърди.

Примери за адаптогенни билки

Има много различни адаптогени. За всеки се казва, че има свое специфично действие. Но имайте предвид, че все още има само ограничени клинични проучвания подкрепящи безопасността и ефективността на тези естествени добавки. Примери за често срещани адаптогени и действието което те произвеждат в тялото:

  • Корен на астрагал: намаляване на стреса и стареенето чрез защита на теломерите (структури, свързани със стареенето, разположени в края на всяка хромозома)
  • Ашваганда: помага на тялото да се справи с ежедневния стрес и като общ тоник
  • Сибирски женшен: осигурява енергия и помага за преодоляване на изтощението
  • Босилек: за насърчаване на релаксацията, облекчаване на стреса и тревожността
  • Розов златовръх (Rhodiola rosea): за намаляване на тревожността, умората и депресията
  • Кордицепс: специфичен вид гъба за която се казва, че се бори със стреса и помага за балансиране на хормоните
  • Рейши: специфичен вид гъба за която се казва, че помага на тялото да се адаптира към стреса и насърчава здравословния модел на сън
  • Мака: за подобряване на настроението и повишаване на енергията
  • Див ямс: за регулиране на нивата на женските хормони
  • Женско биле: за повишаване на енергията и издръжливостта и подпомагане на имунната система, стимулиране на надбъбречните жлези и насърчаване на здравословни нива на кортизол
  • Бакопа Мониери (Bacopa Monnieri): за защита на мозъка и подобряване на паметта и подобряване на други аспекти на когнитивната функция

Добавки

Много адаптогени се предлагат под формата на капсули. Когато е възможно най - добре е да изберете билкова добавка която е органична, изцяло натурална и етично добита от дива реколта. Потърсете продукти които са сертифицирани от трета страна като например U.S. Pharmacopeia, NSF International или ConsumerLab.com. Тези организации оценяват и докладват за нивото на чистота и сила на продукта. Отговорност на потребителите е да гарантират, че купуват продукти които са чисти, безопасни и ефективни.

Странични ефекти

Всеки вид билкова добавка може да взаимодейства с други добавки, лекарства без рецепта или лекарства с рецепта.

Не забравяйте да се консултирате с Вашия лекар преди да приемете адаптогени.

Докато се казва, че някои адаптогени имат свойства за насърчаване на здравето други могат да предизвикат странични ефекти особено, ако се приемат твърде дълго или в твърде високи дози. Има много малко дългосрочни проучвания които са изследвали безопасността на приемането на специфични адаптогени във времето и има много малко добре известни странични ефекти от приема на адаптогени.

Някои хора изпитват стомашно разстройство от приемането на определени видове адаптогени, други може да имат алергични симптоми.

Коренът от женско биле може да причини повишено кръвно налягане и хипокалиемия (ниски нива на калий) когато се приема за дълъг период от време. Препоръчително е да приемате женско биле на 12-седмични цикли като правите почивка между всеки цикъл. Хората с високо кръвно налягане да го избягват.

Въпреки, че може да е безопасно да приемате адаптогени важно е да не пренебрегвате други естествени мерки за насърчаване на здравето като здравословна диета и поддържане на редовни упражнения.

Използването на други мерки като медитация или майндфленс практика за намаляване на въздействието на стреса върху тялото също е важно. Въпреки, че е лесно просто да приемате добавка всеки ден адаптогените и други естествени добавки без промени в начина на живот може да не са достатъчни, за да направят дългосрочна въздействаща разлика.

Имайте предвид, че адаптогените не премахват стреса от живота на човек, а могат да позволят на тялото да използва собствените си способности за промяна и адаптиране към стреса по начин който насърчава здравословното стареене.

Необходими са повече научни доказателства, за да се докаже окончателно това и другите поддържащи здравето твърдения за адаптогените.

https://www.verywellhealth.com


Беше ли полезна тази статия? Моля, споделете я с приятели и ни подкрепете. Така ще можем да правим здравето по-достъпно. Благодаря!



реклама
ЯМР
Коментари

Свързани статии

реклама
Лабораторни тестове

реклама
Искаш ли здрави зъби и красива усмивка? Вземи ваучер за отстъпка

Може да се абонираш за нашите оферти


Абонирайте се