Omed.bg
Позвънете ни: +359 885 916 588
реклама


Има ли ползи от веган диетата?

 
Има ли ползи от веган диетата?

Повече и повече хора започват да се хранят „веган“ и главната причина затова е, веган диетите са по-здравословни. Дали наистина е така?

Количество хора намаляващо консумацията на меса и млечни продукти или дори на пълното им спиране от консумация се е увеличава главоломно през последното десетилетие. Например хората ядящи „веган“ в Англия са се учетворили през периода 2006-2018.

Една често срещана мотивация за избягване на пържола и стилтон и ставане на веган са обещаните ползи за здравето. Веганската диета обикновено се счита за по -богата на фибри и по -ниска на холестерол, протеини, калций и сол, отколкото всеядна диета - но все още има погрешни схващания и притеснения относно изрязването на месо, риба, яйца и млечни продукти напълно от нашата диета.

Главно притеснение при хората, които започват да ядат веган е голямата трудност при набавянето на витамин В-12. Този витамин намалява увреждането на нервите и се намира в месо, риба, яйца и млечни продукти, но не в плодовете или зеленчуците. Препоръчителната доза за възрастен е 1.5мг дневно.

Скорошно проучване включващо почти 50 хиляди човека над 18 години сравняващо хората ядящи месо и хората ядящи риба и млечни продукти, но не й месо показва, че хората ядящи млечни продукти и риба имат по-малък шанс от заболяване на сърцето, но имат завишена вероятност от удар, поради липсата на В-12.

Друго нещо, което притеснява хората е липсата на протеини в диетата, този проблем обаче е срещан само при хора, които не консумират достатъчно калории.

Консумацията на желязо също е проблем само за хора не консумиращи „разноцветни“ растения.

За тези, които се притесняват, че веганската диета не предлага достатъчно разнообразие, едно проучване през 2018 г. не откри доказателства, че по -разнообразната диета насърчава по -здравословна диета или тегло. Всъщност те откриха, че тези, които се хранят с по -разнообразна диета, са склонни да консумират повече преработени храни и сладки напитки.

Говорейки за нездравословни храни, Спрингман*(Учен от Oxford) е загрижен от нарастващата популярност на веганската нездравословна храна. „Тези заместители на веган вегетарианска храна могат да ви дадат същия профил на потребление като нездравословен всеяден“, казва той.

Но това не винаги е така. В скорошно проучване, разглеждащо ефектите от диета с високо съдържание на растения, но не строго веган, изследователите са използвали индекси, които класират хората според това колко от тяхната диета се състои от храни на растителна основа, в сравнение с храни от животински произход. Дори тези, които са яли най-много растителни храни, също са яли млечни продукти, риба и месо. Тези, които са имали най-много растителни диети и по-нисък прием на животински продукти, са постигнали по-добри резултати по показателите за здраве. Те имат до 32% по-нисък риск сред тези с най-висок прием на растителни храни за сърдечно-съдови заболявания, след като се коригира възрастта, пола, расата, образованието и здравословното поведение като пушене, прием на алкохол и упражнения.

„Открихме поразителна връзка между придържането към хранителните модели и риска от важни клинични резултати“, казва авторът на изследването Кейси Ребхолц, асистент в училището по обществено здраве на Джон Хопкинс в Блумбърг в Балтимор.

Тя открива, че хората, които ядат повече плодове и зеленчуци, обикновено ядат по -малко червено и преработено месо, млечни продукти и риба. Изследването обаче не потвърждава дали връзката между яденето на повече растителни храни и по-ниския риск от сърдечни заболявания отпада в определен момент. С други думи, това не доказва дали строго веганската диета е по -полезна от диета, съставена предимно от плодове и зеленчуци, но с някои животински продукти.

„Вярвам, че ползите за здравето от растителна диета са от комбинация от ядене на повече плодове и зеленчуци и по-ниски количества животински храни, включително наситени мазнини."

Изследователите са обезпокоени, че много изследвания, сравняващи веганската диета и резултатите от здравето (известни също като наблюдателни изследвания), са ненадеждни, тъй като веганите са по -здрави.

„Обикновено веганите пушат по-малко, пият по-малко алкохол и спортуват повече“, казва Файдън Магкос, доцент в катедрата по хранене, упражнения и спорт на Университета в Копенхаген, който миналата година публикува преглед на изследванията, изследващи здравните ефекти на веганската диета .

Тези фактори на начина на живот, които също могат да допринесат за по -нисък риск от сърдечни заболявания и смъртност, могат да подскажат, че само веганската диета е по -здравословна, отколкото може да бъде в действителност. Тези проучвания служат като отправна точка, казва Фейдън, и тъй като повечето данни за веганството са наблюдение, все още има несигурност около веганската диета, особено когато става въпрос за дългосрочни ефекти.

Източник BBC

Беше ли полезна тази статия? Моля, споделете я с приятели и ни подкрепете. Така ще можем да правим здравето по-достъпно. Благодаря!

268

реклама

Коментари



реклама


Свързани статии