Omed.bg
Позвънете ни: +359 885 916 588
реклама


Коя диета e подходяща при хипотиреоидизъм

 
Коя диета e подходяща при хипотиреоидизъм

Диетата може да окаже значително влияние върху симптомите на хипотиреоидизъм. Някои храни могат да подобрят състоянието докато други могат да влошат или да попречат на действието на медикаментите.

Щитовидната жлеза е малка жлеза с форма на пеперуда в гърлото. Наличието на хипотиреоидизъм или недостатъчно активна щитовидна жлеза може да забави метаболизма, да причини наддаване на тегло и умора.

Как диетата влияе на хипотиреоидизма?

Хипотиреоидизмът възниква когато тялото не произвежда достатъчно хормони на щитовидната жлеза. Често лекарите лекуват хипотиреоидизъм с лекарство, което замества хормоните на щитовидната жлеза Т3 и Т4Диетата не може да излекува хипотиреоидизма, но играе три основни роли в управлението на състоянието:

Хипотиреоидизмът може да доведе до наддаване на тегло поради забавяне на метаболизма. Следователно при хипотиреоидизъм трябва да се стремим към здравословна диета, за да предотврати напълняване. Промяната в диетата може да повлияе на това как се чувства човек и може да помогне за подобряване на качеството на живот.

Някои от хранителните вещества, които могат да помогнат при хипотиреоидизъм и кои храни ги съдържат:

Йод. Тялото се нуждае от йод, за да произвежда хормони на щитовидната жлеза. Въпреки това тялото не може да произвежда йод, така че трябва да се получава йод от диетата си. Недостигът на йод може също да причини уголемена щитовидна жлеза известна като гуша. Храните, богати на йод, включват:

Въпреки това трябва да се избягва консумацията на големи количества йод, защото излишъкът от йод може да влоши хипотиреоидизма и хипертиреоидизма.

Селен. Селенът е микроелемент, който играе роля в производството на хормони на щитовидната жлеза и има антиоксидантна активност. Тироидната тъкан естествено съдържа селен. Поддържането на нивата на селен в организма помага на хората да избягват заболявания на щитовидната жлеза и насърчават цялостното здраве. Храните богати на селен са:

Цинк. Цинкът е друго хранително вещество, което има благоприятен ефект върху хормоните на щитовидната жлеза. Проучване показва, че добавките с цинк самостоятелно или в комбинация със селен значително повишават нивата на хормоните на щитовидната жлеза. Храните богати на цинк:

 

Списък на храните, които трябва да се избягват и защо

Някои храни съдържат хранителни вещества, които могат да попречат на здравето на щитовидната жлеза. Въпреки, че тези храни не са съвсем забранени може да се забележат подобрения като се ограничи консумацията.

Гоитрогени. Някои храни съдържат гоитрогени, които потенциално могат да намалят производството на хормони на щитовидната жлеза. Храните, които съдържат гоитрогени обикновено са зелени кръстоцветни зеленчуци:

Тези храни обаче предлагат и много ползи за здравето. Хората с хипотиреоидизъм все още могат да се наслаждават на тези храни умерено, защото учените смятат, че гоитрогените засягат хормоните само когато ги консумират в излишък. Също така процесът на готвене изглежда деактивира ефектите на готрогена.

Глутен. Възможно е хипотиреоидизмът да има връзки с автоимунно разстройство, така че хората може да са изложени на по-голям риск от развитие на други автоимунни състояния включително целиакия.

Целиакията причинява хронично възпаление и увреждане на тънките черва поради глутена. Глутенът е протеин в пшеницата и други зърнени храни включително ечемик, овес и ръж. Лечението на целиакия включва спазване на безглутенова диета. Хората с автоимунен хипотиреоидизъм могат да се опитат да изключат глутена от диетата си, за да проверят дали симптомите им се подобряват.

Соя. Изследователите са открили, че соята може да повлияе на начина по който тялото произвежда хормона на щитовидната жлеза. Храните, които съдържат соя:

Преработени храни

Трябва да се избягват преработени храни, които обикновено са калорични и предлагат малка хранителна полза. Тези видове храни също насърчават увеличаването на теглото. Примери за преработени храни включват:

Други съвети за диетата

Някои храни и добавки могат да направят лекарството за хипотиреоидизъм по-малко ефективно. Следните медикаменти, добавки и храни могат да попречат на усвояването на хормона на щитовидната жлеза в организма:

Хората, които редовно използват тези лекарства, добавки или храни трябва да говорят с лекаря си относно най-добрите начини за управление на нивата на щитовидната жлеза.

План за хранене при хипотиреоидизъм: 7 дни

Най-добрата диета за човек с хипотиреоидизъм съдържа много плодове, зеленчуци, постни протеини и умерено количество полезни въглехидрати. Пример за едноседмичен план за хранене при хипотиреоидизъм:

Понеделник

Закуска: Бъркани яйца със сирене чедър и пълнозърнест препечен хляб или безглутенов хляб.

Обяд: Салата със скариди на скара.

Вечеря: Запържено говеждо със зеленчуци и кафяв ориз.

Вторник

Закуска: Овесена каша с горски плодове.

Обяд: Пиле на скара покрито с тиквени семки със салата.

Вечеря: Печена сьомга с печени зеленчуци.

Сряда

Закуска: Омлет с гъби, тиквички и сирене.

Обяд: Боб супа с пълнозърнест или безглутенов хляб.

Вечеря: Телешки фахитас с чушки и лук с царевични тортили.

Четвъртък

Закуска: Кисело мляко с мюсли и плодове.

Обяд: Сандвич с пуйка и сирене върху пълнозърнест хляб или хляб без глутен.

Вечеря: Печено пиле с печен боб.

Петък

Закуска: Смути с кисело мляко, банан и ягоди.

Обяд: Консервирана риба тон с пълнозърнести или без глутенови крекери.

Вечеря: Пържола на скара със салата.

Събота

Закуска: Подсилена зърнена закуска с кисело мляко и плодове.

Обяд: Бургер с пълнозърнест или безглутенов хляб.

Вечеря: Пържени на тиган раци с кафяв ориз и зеленчуци.

Неделя

Закуска: Фритата със зеленчуци.

Обяд: Сандвич със салата с пиле върху пълнозърнест или безглутенов хляб.

Вечеря: Скариди на скара с чушки и ананас

При хипотиреоидизъм трябва да се фокусира върху здравословна диета, която поддържа метаболизма на хормоните на щитовидната жлеза и също помага да се поддържа здравословно тегло

Диетата трябва да е богата на плодове, зеленчуци и постни протеини. Тези храни са с по-ниско съдържание на калории и помагат да се запази човек по-сит по-дълго, което може да помогне на хората да поддържат здравословно тегло.

Редовните аеробни упражнения с умерена до висока интензивност могат да помогнат за увеличаване на метаболизма, за да насърчат загубата на тегло. Повече активни дейности също могат да доведат до подобряване на енергията и съня.

Понякога хората могат да получат малка загуба на тегло обикновено около 10 процента когато приемат лекарства за лечение на хипотиреоидизъм.

https://www.medicalnewstoday.com

Възрастните хора са в риск! 1 лев може да спаси живот. Нека съберм средства за маски и дезинфектанти за най-уязвимите сред нас. Моля, дарете от тук:

Кампания на Фондация „Прогрес медик“ за събиране на средства за маски за еднократна употреба и дезинфектанти за възрастни и пенсионери.

626

реклама

Коментари



реклама


Свързани статии


Сподели !