Omed.bg

Паническо разстройство и бременност – какво да правим?

Хората в България се нуждаят от способни лекари и компетентна здравна информация. Ако искаш да помогнеш за обучението на бъдещ лекар, натисни бутона donate.

Вие дарявате средствата на Фондация „Прогрес медик“, която подпомага студентите по медицина в България.

 
Паническо разстройство и бременност – какво да правим?


   В съвременния свят паническото разстройство е сериозно разпространен проблем и става все по-глобален. Много жени страдат от това състояние на нереалистичен страх. Справянето с паник атаките е напълно възможно, но в живота на жената идват моменти, които водят до много въпроси. Бременността е очакван и желан период в живота на всяка една жена. Дали паник атаките биха били проблем за майката и плода или не – това е важен въпрос, който си задават всички жени с този проблем.

   Ситуациите може да бъдат много различни. Възможно е жената да боледува от години от паническо разстройство. При тези случаи някак си стресът от паник атаките намалява, защото от една страна присъства желанието за справяне с проблема, а от друга страна е големият „опит“ с тези състояния. Другата ситуация е жената да получи първите си паник атаки по време на самата бременност. В този случай жената изпитва доста по-голям стрес, тъй като паник атаките са непознато за нея състояние. Освен това всяка жена иска най-доброто за своето детенце и веднага изникват тревогите дали ще навреди по някакъв начин на бебето.

   Когато жената се бори от години с паник атаките, тогава бременността често е много обмисляно събитие. Консултирано е със специалисти (психотерапевт, психиатър, акушер-гинеколог). Когато състоянието е внезапно и дебютира по време на бременността, жената няма време да се адаптира и започват да преобладават тревожните и негативни мисли.

Как да се справи бременната жена с паник атаките и кое е най-доброто, което може да направи за себе си и за детето?

   Борбата с паник атаките обикновено е дългогодишна и изисква работа със себе си, промяна в начина на мислене и възприятията, справяне с някои страхове, приемане, любов и т.н. Бременността и родителството са изключително отговорни, защото както за тях самите, родителите носят още отговорност и за новия живот, който създават. Абсолютно задължително е майката да се опита да направи най-доброто, което може, за да поддържа и развива физическото, психическото и емоционалното здраве на детето.

   Независимо от това дали паник атаките са присъствали предварително или са се появили по време на бременността, консултацията със психотерапевт е задължителна. Паническото разстройство е състояние, което се развива комплексно. Роля имат както генетичните фактори, така и тези на околната среда. Семейната среда и отношенията с партньора са от ключово значение както за отключването на подобно състояние, така и за неговото излекуване. Психотерапевтът е добре подробно да се запознае с вашето състояние и начин на живот, за да може да ви даде максимално ценни и ефективни съвети за борбата с това състояние.

   Приемете паник атаките, тъй като те вече са се появили в живота и не ги възприемайте като нещо много страшно. Паник атаката за щастие е кратка. Да, създава много неприятни соматични и психични усещания, но реално те не водят до болестни промени в тялото. Сърцебиенето, задухът и замайването няма да доведат до заболяване или до фатален изход, но мислите които ще нахлуят в този момент в главата, определено биха създали повече тревоги и последствия за живота на жената. Помнете, че за всичко има решение, стига да има желание то да бъде открито.

   Потърсете хора, които са се справили вече с това състояние. Прочетете истории на хора, които вече са успели да се справят с паник атаките. Запознайте се с жени, вече преминали през тях и които вече са оставили паник атаките зад гърба си. Това ще ви подейства вдъхновяващо и ще ви засили вярата в успешния край.

   Вкарайте повече позитивизъм в живота си. Паническото разстройство е „заболяване“ на ума. Това означава, че именно той трябва да бъде лекуван с чисти, позитивни и любящи мисли. Намерете всички книги, които биха ви подействали положително и ги прочетете. Започвайте и завършвайте деня си с вдъхновяващи и красиви текстове. Открийте всички филми и видеа, които биха ви подействали и заредили и си ги пускайте, когато усетите нужда от това. Посетете всички събития, за които душата ви жадува. Намирайте време за хобито си, за природата, за медитация и успокояване на ума и за всичко красиво и прекрасно, което ще ви напълни  с положителна енергия.

   Мислете за детенцето си и се постарайте да дадете най-доброто от себе си. Направете го заради вас самите и заради него. Не се обвинявайте, че сте недостойна да бъдете майка или че причинявате някаква вреда на скъпото ви бебче. Приемете себе си и си дайте любов, за да можете да дадете след това и обич на вашето детенце.

   Ако състоянието ви е тежко, не се плашете. Има медикаменти за овладяване на всички психични състояния, тъй като вече психиатрията и много напреднала  наука. Има медикаменти, които може да бъдат приемани по време на бременността, но това ЗАДЪЛЖИТЕЛНО трябва да бъде обсъдено с лекуващия психиатър и гинекологът, който води бременността.

   Паник атаките имат решение през всеки един период от живота. Важни са желанието за справяне с проблема, любовта към себе си, приемането на себе си и настоящите ситуации, силата на ума и волята. 


Автор: Лилия Илиева

4337

реклама

Коментари



Свързани статии


Сподели !