Omed.bg
Позвънете ни: +359 885 916 588
реклама


Топлинно изтощение - симптоми, причини и рискови фактори

 
Топлинно изтощение - симптоми, причини и рискови фактори

Топлинното изтощение е състояние, чиито симптоми могат да включват силно изпотяване и ускорен пулс, резултат от прегряване на тялото. Едно от заболяванията свързани с топлината като топлинните крампи са най-леките, а топлинният удар е най-тежкият.

Причините за топлинно изтощение включват излагане на високи температури особено в комбинация с висока влажност и тежка физическа активност.

Без своевременно лечение топлинното изтощение може да доведе до топлинен удар, животозастрашаващо състояние. За щастие топлинното изтощение е предотвратимо.

Симптоми

Признаците и симптомите на топлинно изтощение могат да се развият внезапно или с течение на времето особено при продължителни периоди на упражнения. Възможните признаци и симптоми на топлинно изтощение включват:

Кога да посетите лекар

Ако мислите, че изпитвате топлинно изтощение:

Свържете се с Вашия лекар, ако признаците или симптомите се влошат или не се подобрят в рамките на един час. 

Ако сте с някой, който показва признаци на топлинно изтощение незабавно потърсете медицинска помощ, ако потърпевшият се обърка или възбуди, загуби съзнание или не може да пие.

Ще се нуждаете от незабавно охлаждане и спешна медицинска помощ, ако основната телесна температура (измерена с ректален термометър) достигне 40ºC или по - висока.

Причини

Топлината на тялото комбинирана с топлината на околната среда определя основната температура - вътрешната температура на тялото. Тялото трябва да регулира притока на топлина (и в студено време, загубата на топлина) от околната среда, за да поддържа нормална температура.

Неспособността на тялото да се охлади

При горещо време тялото се охлажда главно чрез изпотяване. Изпарението на потта регулира телесната температура. Въпреки това когато тренирате усилено или по друг начин се преуморявате в горещо, влажно време тялото е по - малко способно да се охлади ефективно. В резултат на това тялото може да развие топлинни крампи, най-леката форма на заболяване свързано с топлината.

Признаците и симптомите на топлинни крампи обикновено включват:

Бързата намеса обикновено предотвратява преминаването на топлинни спазми до топлинно изтощение. Обикновено топлинни спазми се спират като пиете течности или спортни напитки съдържащи електролити, останете на по-ниски температури като климатизирано или сенчесто място и почивате.

Други причини

Освен горещото време и напрегнатите дейности, други причини за изтощение на топлината са:

Рискови фактори

Всеки може да развие топлинно изтощение, но някои фактори увеличават чувствителността към топлина:

Бебета, деца и възрастни. Бебетата и децата под 4 години и възрастните над 65 години са изложени на по - висок риск от топлинно изтощение. Способността на организма да регулира температурата си не е напълно развита при подрастващите и може да бъде намалена от заболяване, лекарства или други фактори при по - възрастни хора.

Някои лекарства. Лекарствата, които влияят върху способността на тялото да поддържа хидратация и да реагира адекватно на топлината включват някои използвани за лечение на

Затлъстяване. Наднорменото тегло може да повлияе на способността на тялото да регулира температурата си и да накара тялото да задържа повече топлина.

Внезапни температурни промени. Ако организмът не е свикнал с топлината е по-податлив на заболявания свързани с топлината като топлинно изтощение. Пътуването до топъл климат от студен или живеенето в район, където е настъпила по-рано топлинна вълна, може да Ви изложи на риск от заболяване свързано с топлина, защото тялото не е имало възможност да свикне с по-високите температури.

Висок топлинен индекс. Топлинният индекс е индекс, който комбинира външната температура и относителна влажност в сенчести зони, за да се определи възприеманата от човека еквивалентна температура. Когато влажността е висока потта не може да се изпари толкова лесно и тялото има по - големи трудности да се охлади, което прави организма склонен към топлинно изтощение и топлинен удар. Когато топлинният индекс е висок трябва да вземете предпазни мерки, за да поддържате охлаждане.

Усложнения

Без вземане на мерки и третиране топлинното изтощение може да доведе до топлинен удар, животозастрашаващо състояние което настъпва когато основната телесна температура достигне  или по-висока. Топлинният удар изисква незабавна медицинска помощ, за да се предотврати трайно увреждане на мозъка и други жизненоважни органи което може да доведе до смърт.

Предотвратяване

Можете да вземете редица предпазни мерки, за да предотвратите топлинното изтнощение и други заболявания свързани с топлината. Когато температурите се покачат, не забравяйте:

Носете разхлабени и леки дрехи. Носенето на излишно облекло или облекло което прилепва плътно няма да позволи на тялото да се охлади правилно.

Предпазвайте се от слънчево изгаряне. Слънчевото изгаряне влияе върху способността на тялото да се охлажда, така че се предпазвайте на открито с широкопола шапка и слънчеви очила и използвайте широкоспектърен слънцезащитен крем с SPF най-малко 15. Нанесете слънцезащитните продукти и нанасяйте отново на всеки два часа-или по-често, ако плувате или се потите.

Пийте много течности. Хидратацията ще помогне на тялото да се поти и да поддържа нормална телесна температура.

Вземете допълнителни предпазни мерки с някои лекарства. Бъдете нащрек за проблеми свързани с топлината, ако приемате лекарства, които могат да повлияят на способността на тялото да се хидратира и да отделя топлината.

Никога не оставяйте никого в паркирана кола. Когато сте паркирани на слънце температурата в колата може да се повиши с повече от 11 °C за 10 минути.

Не е безопасно да оставяте човек в паркирана кола при топло или горещо време, дори ако прозорците са спуснати или колата е на сянка. Когато колата е паркирана дръжте я заключена, за да предотвратите влизането на дете.

Останете неактивни през най - горещите части на деня. Ако не можете да избегнете тежка активност в горещо време, пийте течности и почивайте често на хладно място. Опитайте се да планирате упражнения или физически труд за по - хладните части на деня например рано сутрин или вечер.

Приспособете се и се аклиматизирайте. Ограничете времето прекарано в работа или упражнения в топлина докато не сте при по-хладни условия. Хората които не са свикнали с горещото време, са особено податливи на заболявания свързани с топлината. Може да отнеме няколко седмици, докато тялото се приспособи към горещото време.

Бъдете внимателни, ако сте изложени на повишен риск. Ако приемате лекарства или имате състояние което увеличава риска от проблеми свързани с топлината като анамнеза за предишно топлинно заболяване избягвайте топлината и действайте бързо, ако забележите симптоми на прегряване. Ако участвате в спортно събитие или дейност при горещо време уверете се, че има налични медицински услуги при спешен случай.

https://www.mayoclinic.org

Беше ли полезна тази статия? Моля, споделете я с приятели и ни подкрепете. Така ще можем да правим здравето по-достъпно. Благодаря!

953

реклама

Коментари



реклама


Свързани статии