Omed.bg
Позвънете ни: +359 885 916 588
реклама


Видове загряваща и охлаждаща терапия при травми

 
Видове загряваща и охлаждаща терапия при травми

Често се препоръчва загряваща или охлаждаща терапия, за да се облекчи болката, която е резултат от увреждане на мускулите или ставите.

Топлинната терапия или термотерапия може да включва използването на бутилка с гореща вода, подложки, които могат да се нагряват в микровълнова печка или топла вана.

За студена терапия или криотерапия може да се използва бутилка пълна със студена вода, подложка охладена във фризера или хладна вода.

В някои случаи редуването на топло и студено може да помогне тъй като значително ще увеличи притока на кръв към мястото на нараняване.

Факти за охлаждащата и загряващата терапия

Студената терапия облекчава възпалението чрез намаляване на притока на кръв. Поставете в рамките на 48 часа след нараняване.

Топлинната терапия насърчава притока на кръв и помага на мускулите да се отпуснат. Използвайте при хронична болка.

Редуването на топло и студено може да помогне за намаляване на мускулната болка предизвикана от упражнения.

Никога не използвайте екстремна топлина и никога не поставяйте лед директно върху кожата!

И двата вида терапии могат да помогнат за облекчаване на болката. Изборът може да зависи от вида и причината за болката.

Студената терапия намалявайки притока на кръв забавя скоростта на възпаление и намалява риска от подуване и увреждане на тъканите. Освен това възпалените тъкани изтръпват и така действа като местна упойка и забавя предаването на съобщенията за болка в мозъкаЛедът може да помогне за лечение на подута и възпалена става или мускул като е най-ефективен в рамките на 48 часа след нараняване.

Покой, Лед, Компресия и Повдигане (RICE) са част от стандартното лечение за спортни травми.

Видове студена терапия

Някои начини за използване на студена терапия включват:

  • студен компрес или химически изстудяващ компрес приложен върху възпаленото място за 20 минути на всеки 4 до 6 часа в продължение на 3 дни
  • потапяне или накисване в студена, но не ледена вода
  • масаж на зоната с кубче лед или пакет с лед с кръгови движения от два до пет пъти на ден за максимум 5 минути, за да се избегне изгаряне с леда

В случай на с лед леда може да се нанася директно върху кожата, тъй като той не остава на едно място. Ледът не трябва да се прилага директно върху прешлените на гръбначния стълб.

Студен компрес може да се направи като се напълни найлонова торбичка със замразени зеленчуци или лед и се увие в суха кърпа.

За какво е полезен ледът?

Освен, че студеният компрес приложен в рамките на 48 часа след нараняване помага за намаляване на възпалението студената терапия може да помогне в случаи на:

  • остеоартрит
  • скорошно нараняване
  • подагра
  • навяхвания
  • тендинит или дразнене в сухожилията след активност

Студената маска или компрес около челото може да помогне за намаляване на болката при мигрена. При остеоартрит на пациентите се препоръчва да използват леден масаж или да прилагат студена подложка за 10 минути и след това 10 минути почивка.

Кога да не се използва лед

Ледът не е подходящ, ако:

  • съществува риск от спазми, тъй като студът може да влоши това
  • човекът вече се е охладил или проблемното място вече е изтръпнало
  • има отворена рана или мехури по кожата
  • има някакво съдово заболяване, нараняване или симпатикова дисфункция, при което нервно разстройство засяга кръвния поток
  •  човекът е свръхчувствителен към студ

Ледът не трябва да се използва непосредствено преди активност!

Не трябва да се прилага директно върху кожата, тъй като това може да замръзне и да увреди телесните тъкани, което може да доведе до измръзване!

Професионалните спортисти могат да използват леден масаж, потапяне в студена вода и камери за криотерапия на цялото тяло, за да намалят мускулното увреждане  предизвикано от упражнения (EIMD), което може да доведе до забавяне на мускулната болезненост (DOMS). DOMS обикновено се появява 24 до 48 часа след тренировка.

Изследване публикувано в The Cochrane Library през 2012 г., предполага, че студената баня след тренировка може да помогне за предотвратяване на DOMS в сравнение с почивка или бездействие. Участниците прекарали между 5 и 24 минути във вода между 10 до 15 градуса по Целзий. Изследователите обаче не са били сигурни дали може да има негативни странични ефекти или друга стратегия може да е по-полезна.

Криотерапията е основно средство за облекчаване на болката, но няма да възстанови тъканите. Може да е по-малко полезна при болки в гърба, може би защото нараняването не е ново или защото проблемната тъкан, ако е възпалена, лежи дълбоко под други тъкани и далеч от студения компрес. Болките в гърба често се дължат на повишено мускулно напрежение, което може да се влоши при студени процедури.

При болки в гърба топлинната обработка може да е по-добър вариант.

Топлинната терапия

Прилагането на топлина върху възпалено място ще разшири кръвоносните съдове, ще стимулира притока на кръв и ще помогне на болните и стегнати мускули да се отпуснат.

Подобрената циркулация може да помогне за премахване натрупването на млечна киселина възникващо след някои видове упражнения. Топлината също е психологически успокояваща, което може да засили нейните аналгетични свойства. Топлинната терапия обикновено е по-ефективна от студената при лечението на хронична мускулна болка или възпалени стави, причинени от артрит.

Видове топлинна терапия

Видовете топлинна терапия включват:

  • прилагане на безопасни отоплителни устройства. Много топлинни продукти са достъпни за закупуване онлайн, включително електрически нагревателни подложки, бутилки с гореща вода, горещ компрес или топлинно обвиване
  • накисване на мястото в гореща вана, между 33 и 37,7 градуса по Целзий
  • обработка с нагрят парафин
  • втривания на лекарства или пластири съдържащи капсикум

Топлинните пакети могат да бъдат сухи или влажни. Суха топлина може да се прилага до 8 часа, докато влажна топлина може да се прилага за 2 часа. Смята се, че влажната топлина действа по-бързо. Обикновено топлината трябва да се прилага върху зоната за 20 минути, до три пъти на ден, освен ако не е препоръчано друго.

Опаковки за еднократна употреба, сухи обвивки и пластири понякога могат да се използват непрекъснато до 8 часа.

За какво е полезна топлината?

Топлината е полезна за облекчаване за 5 до 20 минути. Може да бъде по-малко ефективна тъй като няма шанс да повлияе на по-дълбоките нива на тъканите. Някои изследователи предполагат, че влажните химически топлинни пакети, които могат да се използват в продължение на 2 часа може да са най-добрият начин за предотвратяване на DOMS чрез топлинна терапия.

Кога да не се използва топлинна терапия

Топлината не е подходяща за всички видове наранявания. Всяка травма, при която мястото вече е загрято няма да има полза от по-нататъшно затопляне. Включва инфекции, изгаряния или нови наранявания.

Не трябва да се използва топлина, ако:

  • кожата е гореща, зачервена или възпалена
  • лицето има дерматит или отворена рана
  • зоната е изтръпнала
  • лицето може да е нечувствително към топлина поради периферна невропатия или подобно състояние

Консултирайте се с лекар за използването на топло или студено при човек, който има високо кръвно налягане или сърдечно заболяване. Трябва да се избягва прекомерната топлина.

Редуване на студена и топла терапия

Когато се приложи студено върху тялото, кръвоносните съдове се свиват и настъпва вазоконстрикция. Това означава, че циркулацията е намалена и болката намалява.

Премахването на студа причинява вазодилатация тъй като кръвоносните съдове се разширяват, за да компенсират свръхкомпенсацията.

Тъй като кръвоносните съдове се разширяват, циркулацията се подобрява и входящият приток на кръв носи хранителни вещества, за да помогне на наранените тъкани да се излекуват.

Редуването на топлина и студ може да бъде полезно за:

  • остеоартрит
  • нараняване, предизвикано от упражнения или DOMS

Контрастната водна терапия използва както топлина, така и студ за лечение на болка. Проучванията показват, че той е по-ефективен при намаляване на мускулните увреждания и предотвратяване на DOMS.

Проучваня показват, че за елитни спортисти Контрастната водна терапия е по-добра при намаляване на мускулната болка след тренировка в сравнение с бездействието или почивката.

Съвети

Топлината не трябва да се използва при ново нараняване, отворена рана или ако човекът вече е прегрял. Температурата трябва да е комфортна. Не трябва да пари и гори.

Ледът не трябва да се използва, ако човек вече се е охладил. Прилагането на лед върху напрегнати или сковани мускули на гърба или врата може да влоши болката.

Лечението с топло и студено може да не е подходящо за хора с диабетна невропатия или друго състояние, което намалява усещанията за горещо или студено като синдром на Рейно, при много малки или възрастни или имат когнитивни или комуникационни затруднения. В тези случаи може да е трудно да се разбере кога топлината или студът са прекомерни.

Науката все още не е установила със сигурност ефективността на топлинните и студените терапии, но нито едното, нито другото лечение е много силно и опасността от нежелана реакция когато се прилага в определена точка на тялото обикновено е ниска.

Хората с хронична болка или несериозно нараняване могат да опитат всеки метод и да намерят своето най-добро решение.

https://www.medicalnewstoday.com

Възрастните хора са в риск! 1 лев може да спаси живот. Нека съберм средства за маски и дезинфектанти за най-уязвимите сред нас. Моля, дарете от тук:

Кампания на Фондация „Прогрес медик“ за събиране на средства за маски за еднократна употреба и дезинфектанти за възрастни и пенсионери.

92

реклама

Коментари



реклама


Свързани статии


Сподели !