Omed.bg

Високите температури през лятото могат да бъдат опасни за здравето ни! Вижте как можем да се предпазим от тях!

 
Високите температури през лятото могат да бъдат опасни за здравето ни! Вижте как можем да се предпазим от тях!

 

  Лятото е любим сезон на мнозина от нас, които с удоволствие се наслаждават на високите температури и слънчевите лъчи, но безспорен факт е, че всяка година най – горещите месеци от летния сезон взимат жертви. В определена степен за това допринася и глобалното затопляне, благодарение на което всяка година се отчитат все по – високи температури.

  Слънчевият и топлинният удар са едни от по – сериозните състояния, които могат да възникнат в резултат на прегряване на организма. Първият е резултат от продължителното нагряване на главата от пряката слънчева светлина, което води до разширяване на кръвоносните съдове и в по – тежките случаи до мозъчен оток. До топлинен удар се стига при пренапрягане на терморегулаторната система на организма, спиране на потоотделянето и съотвено невъзможност за охлаждане на тялото. В този случай имаме прегряване на цялото тяло,  докато при слънчевия удар е засегнат предимно мозъка.

  Най - уязвимият контингент са възрастните хора и малките деца, при които терморегулаторните механизми са несъвършени и бързо може да настъпи дисбаланс. Ето няколко съвета, които могат да ви бъдат от полза за да намалите риска да се сблъскате с някои от усложененията, които високите летни температури могат да причинят:

Охладете дома си!

  В случай, че не разполагате с климатик, оставете всички прозорци отворени през нощта, когато температурите винаги спадат. По този начин ще използвате денонощните температурни разлики като природен климатик. През деня спускайте щори или тъмни пердета за да попречите на пряката слънчева светлина да огрява жилището ви. От полза е и изключването на колкото е възможно повече електроуреди, които също отделят известно количество топлина при работата си.

Пийте вода редовно!

  Един от основните механизми за охлаждане на тялото е чрез потоотделянето. Когато потенето е по – обилно организма губи големи количества вода и соли и ако не ги възстанови чрез прием на течности може бързо да настъпи дехидратация, особено при малки деца и възрастни хора, при които терморегулаторните механизми са несъвършени. Дневният прием на вода зависи от пола, възрастта и килограмите, но ориентировъчно всеки мъж на средна възраст трябва да изпива около 15 чаши вода дневно, а жените – около 11.

Избягвайте консумацията на алкохол и твърде много кофеин и захар!

  Алкохола, кофеин-съдържащите напитки и захарните изделия значително увеличават загубата на течности от организма. Алкохолът ускорява диурезата (количеството отделена урина) и подтиска отделянето на антидиуретичен хормон (АДХ), който допринася за задържането на вода и соли в организма. Кафето и другите кофеин - съдържащи напитки също значително ускоряват диурезата и поради тази причина не се препоръчва прекомерната им консумация в летния сезон. По подобен принцип действа и захарта – отделянето и чрез урината значително увеличава и количеството на водата, което се изхвърля от организма.

Хранете се по – често с малки порции!

  Не претоварвайте храносмилателната си система с големи количества високо калорични храни. Хранете се по – често с малки порции и наблегнете на плодовете и зеленчуците, особено тези с богато съдържание на вода – домати, краставици, диня, пъпеш, ягоди, праскови. Освен вода, те ще ви набавят и необходимите соли, които губите чрез потенето – натрий, калий и други. Добър вариант за закуска са овесените ядки – те поемат голямо количество вода или мляко и ги задържат в тялото ви.

Носете светли и широки дрехи!

  Носенето на тъмни дрехи от изкуствени материи води до силно нагряване на облеклото и съответно на тялото. Поради тази причина се препоръчва през лятото да си избираме светли, проветриви дрехи, за предпочитане от естествени материали, като памук и лен. По този начин ще дадем възможност на кожата си да диша и да се охлажда чрез потоотделяне. Последният процес би бил силно затруднен при наличието на тесни дрехи от изкуствени материи, като например вискоза и полиестер.

Носете шапки и слънчеви очила!

  Освен като атрактивни аксесоари, шапките и слънчевите очила могат да бъдат и много полезни в защитата от високите температури. Прякото въздействие на лъчите върху човешкото око може силно да го раздразни и дори да причини възпаление. Разбира се от значение е изборът на качествени очила с ефективна UV защита. Шапките са другия здължителен аксесоар,  с който всеки от нас трябва да се въоръжи през летния сезон. Ползата от тях се състои в това, че частично биха могли да предпазят главата от прякото въздействие на слънцето и да намалят риска от възникването на слънчев удар.

Взимайте си хладни душове често!

  Периодичното обливане на тялото с хладка вода спомага за охлаждането му и значително намалява шансовете от прегряване. В случай, че имате възможност да си вземете душ, непременно се възползвайте от нея. През горещите летни дни е препоръчително поне два пъти дневно да се обливате с хладка вода. Това ще ви тонизира и ободри, стимулирайки сърдечно-съдовата система, освен това ще отмие потта, праха и мъртвите клетки от кожата ви и ще отвори порите, за да може тя да диша спокойно.

 

  Автор: д-р С. Георгиева

Хората в България се нуждаят от способни лекари и компетентна здравна информация. Ако искаш да помогнеш за обучението на бъдещ лекар, натисни бутона donate.

Вие дарявате средствата на Фондация „Прогрес медик“, която подпомага студентите по медицина в България.

276

реклама

Коментари



Свързани статии


Сподели !