Каква е разликата между паник атака и паническо разстройство? Защо трябва да кажем СТОП навреме?

18286
Каква е разликата между паник атака и паническо разстройство? Защо трябва да кажем СТОП навреме?

Тревожните разстройства са в такъв пик в момента, в какъвто не са били никога до сега. Всеки втори или трети човек е изпълнен с редица страхове, тревоги и натрапливи мисли. А когато психиката изчерпа всички ресурси за справяне, те се превръщат в панически и тревожни разстройства, от които спасението е малко по-трудно и бавно.

Каква е разликата между паник атака и паническо разстройство?

Паник атаката представлява пристъп на силен страх, тревога, чувство за загуба на контрол, съчетани със сърцебиене, треперене, изпотяване, усещане за слабост и припадане, гадене и други психични и соматични прояви. При еднократна паник атака или при няколко такива пристъпа не може да се говори за паническо разстройство. Паник атаката е първият сигнал (всъщност не точно първият, а поредният), че нещо не е наред. Ако те продължават дълго във времето, се развива паническо разстройство. То включва редовни панически пристъпи, които са с и без причина, понякога неочаквани, понякога резултат от психо-емоционален стрес.

реклама
Хиляди избраха здравето с Omed.bg. Направи го от тук !

Паник атаките са едно прекрачване на праг, от който определено има връщане назад, но се изисква време и търпение. Когато се е появил първият сигнал, че промяната чука на вратата и е нужна, тогава най-лесно се вземат мерки. Тогава най-лесно и с най-малко усилия нещата започват да се случват към положителна насока. Но..много често този първи сигнал бива пренебрегван и подминаван. Тогава идва и паник атаката. Достатъчно неочаквано и стряскащо идва и настоява да бъде забелязана. Но понякога и тя остава на заден план. Тогава вече идва паническото разстройство, защото паник атаките сами по себе си създават един порочен кръг. Паник атаките са доста неприятни усещания и създават силен страх от това да не се случат отново. Но коренът на паник атаката е страхът. Всяка следваща паник атака ако не e същата като предишната, то може да бъде по-силна и създава все по-силно усещане за страх, който пък от своя страна предизвиква нови пристъпи. И така до безкрай, докато не решим да кажем стоп. Тези думи нямат за цел да покажат колко е безизходно положението, а точно обратното - идеята им е, че няма повече време за губене и моментът за промяна е дошъл.

Защо е важно да кажем СТОП на паник атаките навреме и да чуем сигналите, които ни дава тялото?

реклама

С напредването на един процес съвсем естествено е той да се задълбочава. Пренебрегването на паник атаките води до едно хронифициране и усложняване на случващото се, съответно и до нервно разстройство. Все повече страхове, тревоги, десоциализиране, агорафобия, депресирано настроение и т.н. по пързалката надолу. Тялото е съвършено и появата на паническия пристъп не е лоша съдба, бреме или нещо ужасно, което се случва точно сега, точно пък на нас. Тялото казва, че нещо не е наред и трябва да се промени. Атаката не е първият сигнал, че тялото не издържа на това, на което е подложено. Със сигурност и не поражда първата мисъл, че има неща, които трябва да бъдат преосмислени и да се поработи върху тях. Но всеки един урок ще идва толкова пъти в живота ни, докато не бъде научен. Е, след като не са чути първите знаци, те стават толкова забележими, за да си подсигурят, че ще бъдат забелязани.

Колкото по-дълго време присъстват у един човек дадени черти, качества, навици и т.н., толкова по-трудно става тяхното отстраняване, защото те започват да стават част от личността. Това не означава, че не могат да бъдат променени, но определено усилията, времето и търпението ще са повече. Колкото по-рано започне осъзнаването и промяната, толкова по-лесно и леко ще се случи тя.

А какво е решението?

Много аспекти включва решаването на този проблем. В тях не влизат лекарствата, поне не и в началните етапи. Избор на добра храна, спорт и движение, връзка с природата и повече време на свеж въздух, медитация, различни техники за успокояване на ума, приемане, себепознание, любов към себе си и към околните, изграждане на доверие към света и себе си и т.н. Начините са много и никой не е казал, че трябва да бъдат приложени всички наведнъж. Два, три или дори един, стига да е правилният и да работи за вас. Грижата за себе си (за тялото и за ума) е един непрекъснат процес, който продължава цял живот, а не само докато "минат" паник атаките. Те именно са се появили, за да напомнят, че някой трябва да се погрижи за вас и този някой сте самите вие. Няма правилни начини и грешни, важно е всеки да открие пътят, който ще работи за него.

Автор: Лилия Илиева

Посетете специализираната група във facebook за информация и помощ относно паник атаките.


Беше ли полезна тази статия? Моля, споделете я с приятели и ни подкрепете. Така ще можем да правим здравето по-достъпно. Благодаря!



реклама
ЯМР
Коментари

Свързани статии

реклама
Лабораторни тестове

реклама
Искаш ли здрави зъби и красива усмивка? Вземи ваучер за отстъпка

Може да се абонираш за нашите оферти


Абонирайте се