Какво трябва да знаем за LOW FODMAP диетата и Синдром на дразнимото черво

1512
Какво трябва да знаем за LOW FODMAP диетата и Синдром на дразнимото черво

Храните FODMAP са храни, които съдържат определени видове въглехидрати. Те включват захари, които могат да причинят симптоми в храносмилателната система на хора податливи към такива проблеми. Проучванията показват, че храненето с диета с ниско съдържание на FODMAP може да помогне за подобряване на симптомите на синдром на дразнимото черво.

FODMAP означава "ферментируеми олигозахариди, дизахариди, монозахариди и полиоли".

Синдромът на раздразнените черва (СРЧ) е широко разпространено стомашно-чревно разстройство засягащо 11% от световното население според доклад на Clinical Epidemiology.

реклама
Хиляди избраха здравето с Omed.bg. Направи го от тук !

Кои са ползите от LOW FODMAP диетата?

Какво представлява LOW FODMAP диетата?

Екип от изследователи от университета Monash, Мелбърн, Австралия разработва The LOW FODMAP Diet. Групата водена от Питър Гибсон е първата която доказва, че диетите с нисък FODMAP подобряват симптомите на СДЧ.

Диетичният план класифицира храните FODMAP като високи и ниски. Екипът препоръчва на хората със СДЧ да избягват храни с висок FODMAP и да избират храни с нисък FODMAP като ежедневни хранителни продукти.

Важно е да се отбележи, че размерите на порциите също могат да променят колко добре човек понася определена храна. Например голямо количество храна с ниско съдържание на FODMAP може да превърне храненето в такова с високо съдържание на FODMAP.

Храни, които да се избягват и храни, които да се включват

Храните с нисък FODMAP, които могат да се консумират по-обилно от средните и високите FODMAP:

Зеленчуци: марули, морков, див лук, краставица, копър, патладжан, броколи, тиквички, зелен фасул и бейби спанак.
Плодове: Ягоди, ананас, грозде, портокали и киви.
Протеини: Пиле, говеждо, пуешко, агнешко, тофу и яйца.
Риба: Раци, омари, сьомга, риба тон и скариди.
Мазнини: Масла, тиквени семки, масло, фъстъци, макадамия и орехи.
Нишестета, зърнени храни и зърна: Картофи, хляб без глутен, киноа, кафяв ориз, чипс тортила и пуканки.

Високите FODMAP храни, които трябва да се избягват:

Зеленчуци: Чесън, аспержи, лук, гъби, боб, шалот (ботанически сорт лук) и лук.
Плодове: къпини, диня, сини сливи, праскови, фурми и авокадо.
Меса: колбаси, панирани меса, меса поднесени с чеснови или лучени сосове и пълнежи.
Риба: Панирана риба и риба сервирана с чесън или сос на основата на лук.
Мазнини: Бадеми, кашу, шам фъстък и авокадо.
Нишестета, зърнени храни и зърна: боб, леща, пшеница и хляб на основата на глутен, ръж, кифли, сладкиши и тестени изделия.

реклама

Когато човек знае разликата между храни с висок и нисък FODMAP е по-лесно да ги включва в диетата. И двете категории съдържат широк спектър от групи храни.

Важно е да говорите с лекар или диетолог преди да започнете диета с ниско ниво на FODMAP. Лекарите обикновено не препоръчват този хранителен план за дългосрочна употреба, тъй като той елиминира някои основни храни, богати на хранителни вещества. Въпреки това много храни с FODMAP са пребиотици което означава, че поддържат добри чревни бактерии.

ВИЖ ВСИЧКИ ОФЕРТИ ЗА ДИЕТОЛОГ С ОТСТЪПКА ТУК!

Всеки с диагноза СДЧ, който изпитва следните симптоми може да се възползва от диета с нисък FODMAP:

  • продължаващи симптоми на червата въпреки промени в начина на живот и диета
  • липса на отговор на практиките за управление на стреса
  • няма облекчаване на симптомите дори след премахване на задействащи храни като млечни продукти, кафе, алкохол и пикантни храни

Проведени изследвания

Няколко проучвания подкрепят диетите с нисък FODMAP за управление на симптомите на СДЧ. Клинично проучване от 2014 г. сравнява ефектите от диетите с нисък FODMAP при хора с и без СДЧ. Авторите на изследването установяват, че симптомите на СДЧ се подобряват в групата с нисък FODMAP в рамките на една седмица след прилагането на диетата. Наблюдавани са подобрения на:

  • коремна болка
  • подуване на корема
  • консистенция на изпражненията
  • метеоризъм

Доклад от 2016 г. по клинична и експериментална гастроентерология представя, че до 86% от хората със СДЧ са забелязали подобрения в симптомите си докато са били на диета с нисък FODMAP.

Доклад от 2017 г. подкрепя резултата, че храните с ниско съдържание на FODMAP осигуряват ползи за хората със СДЧ. Също така установява, че някои щамове и дози пробиотици могат да бъдат от полза, въпреки че са необходими повече изследвания, за да се идентифицират най-добрите варианти.

Друго изследване от 2017 г. също заключава, че диетите с нисък FODMAP предлагат благоприятни резултати за симптомите на СДЧ, но не откриват, че диетите FODMAP превъзхождат традиционните диетични планове за СДЧ.

Как действа FODMAP диетата?

Важно е да се отбележи, че диетите с нисък FODMAP са ограничителни и трябва да бъдат временни. Диетата с нисък FODMAP включва три фази:

Елиминиране: В тази фаза която може да продължи от 3-8 седмици в зависимост от реакцията на човек към диетата той елиминира всички високи FODMAP от диетата си.

Повторно въвеждане: След като фазата на елиминиране приключи и симптомите на човек се върнат на изходно ниво или са значително подобрени може да започне да въвежда отново храни FODMAP в диетата си една по еднаприблизително на всеки 3-7 дни. Това може да помогне на човек да определи кои храни предизвикват симптомите.

Поддържане: Тази фаза включва връщане към редовна диета доколкото е възможно, ограничаване само на храните FODMAP, които причиняват симптоми на СРЧ. В крайна сметка някои хора могат да включат всички или повечето FODMAP обратно в диетата си без симптоми.

Проучванията показват, че симптомите могат да продължат да се подобряват дълго време след намаляване на FODMAP в диетата и дори след повторно въвеждане на някои от тях. Въпреки това хората трябва да продължат да избягват храните FODMAP, които предизвикват техните симптоми.

Какво е Синдром на дразнимото черво?

Хората със СДЧ изпитват група симптоми едновременно, но изглежда няма данни за увреждане или заболяване на храносмилателната система. СДЧ причинява следните симптоми:

  • дискомфорт в корема или болка в корема
  • подуване на корема и газове
  • усещане, че изхождането е непълно
  • невъзможност за изпразване на червата
  • запек
  • диария
  • лошо храносмилане
  • гадене

Изследователите не знаят точната причина за СДЧ. Хората с този синдром могат да облекчат симптомите чрез:

  • промени в диетата
  • лекарства
  • управление на стреса
  • поведенческа терапия
  • различни алтернативни терапии

Ниската FODMAP диета може да помогне за подобряване на симптомите на СДЧ, но не всеки реагира добре на тази диета. Всеки, който се интересува от започване на диета с ниско съдържание на FODMAP, трябва да поговори със своя лекар или диетолог относно ползите и рисковете.

Ще помогне ли ниската FODMAP диета, ако няма симптоми на СДЧ?

Ниската FODMAP диета може да помогне при храносмилателни симптоми подобни на симптомите на СДЧ.

Изследванията показват, че може да бъде от полза за тези с възпалителни заболявания на червата (IBD), въпреки че, без внимателно планиране, ограничителната диета може да допринесе за повече недохранване, често срещано при стомашно-чревни нарушения.

https://www.medicalnewstoday.com


Беше ли полезна тази статия? Моля, споделете я с приятели и ни подкрепете. Така ще можем да правим здравето по-достъпно. Благодаря!



реклама
ЯМР
Коментари

Свързани статии

реклама
Лабораторни тестове

реклама
Искаш ли здрави зъби и красива усмивка? Вземи ваучер за отстъпка

Може да се абонираш за нашите оферти


Абонирайте се