Пролетна умора – мит или реалност? Как да я преборим?

5658
Пролетна умора – мит или реалност? Как да я преборим?

Към края на зимата и началото на пролетта много хора се оплакват от умора и изтощение, които веднага назоваваме "пролетна умора". Да, реално има доказано подобно състояние, което спада към групата на сезонни афективни разстройства. Те се появяват при смяната на един сезон с друг и се характеризират с появата на депресивни мисли, умора, апатично поведение, сънливост, лошо настроение и т.н.

Какви са причините за появата на пролетна умора?

1. Хранене. Пролетната умора се дължи на няколко фактора, които са резултат от зимния сезон. Първостепенно значение има храненето и консумацията на плодове и зеленчуци. През зимата като цяло се консумират по-малко плодове и зеленчуци, а тези, които ги има на пазара са със значително по-малко витамини и полезни вещества в тях. Т.е. една от причините за пролетна умора е хиповитаминозата или изчерпването на витамините и резервите в тялото, както и пониженото им набавяне чрез храната.

реклама
Хиляди избраха здравето с Omed.bg. Направи го от тук !

2. Движение. Друга причина за пролетната умора е понижената физическа активност. През зимата със сигурност се движим по-малко и се забавляваме по-рядко, тъй като студът ни ограничава. Движението енергизира тялото и го изпълва със сили. Когато не се движим ставаме по-лениви, по-отпуснати, а спортът е един от най-добрите антидепресанти. Затова липсата на физическа активност може да повлияе значително на нашето настроение.

3. Слънце. През зимата излагането на слънце е сведено до минимум не само заради ниските температури, а и поради факта, че почти няма слънчеви дни. Това води до понижена продукция на витамин Д, а той от своя страна има отношение към нивата на серотонина (хормона на щастието). Серотонинът е невротрансмитер и хормон, който повлиява чревната перисталтика, настроение, съня и чувството за глад. Когато той намалява, това води до потиснато настроение.

реклама

4. По-малко чист въздух, по-малко кислород. През зимата разходките и времето на открито са значително по-рядко събитие и това води го ограничаване на тялото ни от кислород. А именно той е основният фактор, благодарение на който тялото ни произвежда енергия.

Пролетната умора не е нещо страшно или пък заболяване, с което трябва да се борим. Приемете го като едно леко изтощение на организма и като сигнал от страна на тялото, че трябва да се погрижите за него. Как да се справим?

1. Не се оправдавайте! Много от нас използват пролетната умора за оправдание за мързела. Когато дойде пролетта и ни домързи, значи ни е хванала пролетната умора. Да, ама не. Не използвайте това като оправдание или като извинение, за да не се раздвижите или да не поработите. Разбира се, че умората е субективно оплакване и няма как да разберем кога става въпрос за същинско изтощение и кога за измъкване от положението. Мобилизирайте се и вкарайте тялото си в активност, защото движението е здраве. Пролетната умора не е от този тип изтощение, които ще минат след почивка. Точно обратното! Тялото се е отпуснало, защото му липсва добра храна и достатъчно движение!

2. Дайте на тялото си това, от което се нуждае! Пролетта носи със себе си и първите зеленчуци. Заредете хладилника с плодове, зеленолистни и други зеленчуци и не се ограничавайте с тях. Набавете на тялото си всичко, което се е изчерпало през зимния период, за да си възвърне енергията. Пийте достатъчно количество вода и пресни сокове. Не забравяйте протеините, които са основен градивен елемент на организма. Може да ограничите простите захари и да наблегнете на тези с по-продължително усвояване.

3. Спорт, движение, чист въздух! След като дадете на тялото гориво е време за това, което същински ще го избави от умората и ленивостта - движение и кислород. Излезте сред природата или просто навън и прекарвайте поне по 1 час дневно. Може да правите разходки или активно да спортувате. Изборът е ваш. Важното е да знаете, че движението ще възстанови тялото ви, а няма да го изтощи допълнително!

4. Освежете и ума! Пролетната умора не е свързана само с физическо изтощение, но и с потискане на настроението. Отново без да се оправдавате, се погрижете старателно за вашия ум, така както се грижите и за тялото. Любима книга, приятели, филми, клипове, творчество, изкуство, каквото и да е. направете това, което ви носи енергия и позитивни мисли. Направете си план, създайте идея или проект. Заредете се сами и запалете пламъка, който да ви поддържа в тонус.

Пролетта е един от най-прекрасните сезони, защото е символ на раждането на ново начало, символ на живота и красотата. Нека бъдем с отворени очи и сърца, за да му се насладим, а не да го свързваме с умора и депресия. Нека посрещнем красивия сезон щастливи и без оправдания!

Автор: Лилия Илиева


Беше ли полезна тази статия? Моля, споделете я с приятели и ни подкрепете. Така ще можем да правим здравето по-достъпно. Благодаря!



реклама
ЯМР
Коментари

Свързани статии

Може да се абонираш за нашите оферти


Абонирайте се