Какво трябва да знаем за киселинно-алкалния баланс на тялото? Кои храни подкиселяват и кои алкализират кръвта?

15261
Какво трябва да знаем за киселинно-алкалния баланс на тялото? Кои храни подкиселяват и кои алкализират кръвта?

В човешкия организъм непрекъснато протичат биохимични процеси, които обменят вещества и в резултат на които се получават продукти на обмяната. Тялото е поставено в такива условия, които непрекъснато се изменят, но въпреки това в организма трябва да се поддържа едно постоянство, за да може да функционира правилно. Поддържането на постоянство на средата на организма се нарича хомеостаза. Това означава, че редица системи и процеси функционират в посока да поддържат постоянни стойности на pH. Показателите, по които се съди за КАС (киселинно-алкалното състояние) са pH, концентрация на кислород, въглероден диоксид, излишък на основи, бикарбонати и т.н. Отклоненията в един от тези показатели води до промени и в останалите с цел да се поддържа постоянна вътрешната среда на организма. При промяна в някои от тези стойности също така се променят функциите на белия дроб и бъбреците, за да компенсират промените.

Защо е важно киселинно-алкалното състояние?

За да протича всеки един процес в тялото са му нужни определени стойности на температура и pH. Промените в рН водят и до промени в биохимичните реакции, които протичат в тялото. Например в хода на метаболитните процеси се отделят кисели продукти, които трябва да бъдат елиминирани. В противен случай тялото започва да понижава своето рН, да повишава нивата на СО2 и да не функционира адекватно.

реклама
Хиляди избраха здравето с Omed.bg. Направи го от тук !

Какви са нормалните стойности на показателите на КАС?

  • рН - 7,36-7,44 log/mol
  • рСО2 - 4,7-5,99 кРа или 35-45 mmHg
  • рО2 - 10,7-13,3 кРа или 80-100 mmHg
  • Стандартни бикарбонати (SB) - 21-25 mmol/l
  • Излишък от бази (BE) - от -2,5 до +2,5 mmol/l

Какви са отклоненията от КАС?

реклама

При понижаването на рН под 7,36 се повишават киселите продукти в кръвта и това състояние се нарича ацидоза. Причините могат да бъдат редица ендокринни, бъбречни, метаболитни и белодробни проблеми. При повишаването на рН над 7,44 в кръвта има повече алкални продукти и това състояние се нарича алкалоза.

Кои храни подкиселяват и кои храни алкализират кръвта?

Както споменахме в тялото непрекъснато се стреми да се поддържа постоянна среда (хомеостаза), но все пак киселинно-алкалното състояние зависи до голяма степен от начина на хранене, физическата активност и от здравословното състояние на човека. Консумацията на определени храни не могат да изкарат тялото от равновесие, но от тях зависи варирането на показателите в допустимите стойности. Ще класифицираме храните в 6 групи според това в каква степен подкиселяват или алкализират кръвта.

1. НАЙ-КИСЕЛИННИ ХРАНИ.
Бяла и кафява захар, подсладени плодови сокове, сладка и конфитюри, сушени плодове, гъби, какао, оцет, готови сосове, соев сос, бяло брашно, рожково брашно, мая, говеждо месо, птиче месо, свинско месо, риба от развъдник, яйца, зрели сирена и кашкавали, сладолед, газирани напитки, алкохол, кафе, черен чай.

2. КИСЕЛИННИ ХРАНИ.
Изкуствени подсладители, грозде, портокали, ягоди, боровинки, ядки, краве масло, оризов оцет, горчица, кафяв ориз, овесени трици, ръж, пълнозърнеста пшеница, океанска риба, морски дарове, пресни сирена, кашкавали.

3. СЛАБО КИСЕЛИННИ ИЛИ НЕУТРАЛНИ ХРАНИ.
Кленов сироп, прясно изцеден плодов сок, фурми, диви плодове, нектарини, сини сливи, череши, диня, боб, нахут, орехи, лешници, бразилски орех, слънчогледово нерафинирано масло, амарант, дива риба, дива патица, дивеч, прясно мляко, соево мляко, оризово мляко, кисело мляко, сметана.

4. НИСКО АЛКАЛНИ ХРАНИ.
Грейпфрут, кокос, аспержи, карфиол, домат, патладжан, грах, морков, тиквичка, леща, брюкселско зеле, сусам, бадеми, семена, ленено масло, масло от авокадо, зехтин, бадемово масло, сусамово масло, ябълков оцет, киноа, спелта, овесени ядки, див ориз, елда, пъдпъдъчи яйца, козе сирене, изворна вода, билков чай, зелен чай.

5. АЛКАЛНИ ХРАНИ.
Меласа, авокадо, лимон, лайм, червено цвекло, зеле, целина, джинджифил, чесън, зелен боб, лук, репички, чушки, соеви зърна, мак, алкална вода.

6. МНОГО АЛКАЛНИ ХРАНИ.
Стевия, прясно изцедени зеленчукови сокове и зелени сокове, зеленолистни зеленчуци, водорасли, броколи, спанак, кейл, магданоз, краставица, кълнове, тиковено семе, много алкална вода.

В менюто на много хора присъстват голямо количество киселинни храни и по-малко алкални. Добре е да има баланс между двете. Определено допълнителното подкиселяване на кръвта не е най-доброто, което може да направим за тялото, защото е доказано, че много заболявания се развиват на базата на понижено рН.


Беше ли полезна тази статия? Моля, споделете я с приятели и ни подкрепете. Така ще можем да правим здравето по-достъпно. Благодаря!



реклама
ЯМР
Коментари

Свързани статии

Може да се абонираш за нашите оферти


Абонирайте се