ХОББ - кои са най-подходящите упражнения

1592
ХОББ - кои са най-подходящите упражнения

Въпреки, че няма лек за хронична обструктивна белодробна болест упражненията могат да помогнат за облекчаване на симптомите и да подобрят цялостното здраве на пациента. При ХОББ трябва да се консултираме с лекаря си преди да започнем рутинна тренировка и да избягваме пренатоварването при упражнения.

Хроничната обструктивна белодробна болест (ХОББ) се отнася до група заболявания които причиняват дихателни проблеми и блокират въздушния поток. Те включват хроничен бронхит и емфизем.

Упражненията като начин за облекчаване на ХОББ помагат на кръвта да циркулира и на сърцето да изпраща кислород към тялото. Също така укрепва дихателните мускули което може да улесни дишането.

реклама
Хиляди избраха здравето с Omed.bg. Направи го от тук !

ВИЖ ВСИЧКИ ОФЕРТИ ЗА ПУЛСОКСИМЕТЪР С ОТСТЪПКА ТУК!

Как упражненията могат да помогнат при ХОББ?

Човек с ХОББ може да почувства, че е опасно или невъзможно да се упражнява, тъй като това може да доведе до чувство на умора и недостиг на въздух. Правилното количество и вида упражнения обаче могат да бъдат от полза за хората с дихателни усложнения. Според Американската белодробна асоциация умерените упражнения могат да подобрят:

  • безпокойство, стрес и депресия
  • енергийните нива
  • използването на кислород от тялото
  • сърдечно-съдовото здраве
  • мускулна сила
  • употребата на кислород и задуха

Освен физическите упражнения дихателните упражнения също могат да бъдат от полза за хората с ХОББ. Това е така защото те могат да помогнат за подобряване на симптомите на недостатъчно активна диафрагма.

Хората със здрави бели дробове вдишват и издишват естествено и тяхната диафрагма върши по-голямата част от работата като запълва белите дробове с кислород и други газове и ги освобождава от отпадъчните газове. Хората с ХОББ обаче нямат напълно функционираща диафрагма така, че остарелите отпадъчни газове попадат в белите дробове.

Остарелият въздух се натрупва с течение на времето и тялото започва да използва други мускули в гърдите, гърба и врата за дишане. Това води до по-ниски нива на кислород и по-малко запазен въздух за упражнения или физическа активност.

Дихателните упражнения могат да помогнат за освобождаване на белите дробове от остарял въздух, да укрепят диафрагмата и да увеличат нивата на кислород.

Най-добрите упражнения за ХОББ

Експертите препоръчват редовни, умерени упражнения за хора с ХОББ. Най-добрите видове упражнения в тези случаи включват:

Физически упражнения

Разтягане: Разтягането е релаксиращо и подобрява гъвкавостта. Динамичното разтягане е добър начин човек да се загрее преди тренировка. Статичното разтягане е добър начин за релакс и възстановяване след тренировка. Трябва да се тренира да се задържа статично разтягане за 10 до 20 секунди докато бавно се диша и да се повтори това няколко пъти.

Аеробни упражнения: Позволяват на тялото да използва кислорода по-ефективно и обикновено е полезно за белите дробове и сърцето. Плуването, ходенето и колоезденето са добри примери за аеробни упражнения. Човек с ХОББ трябва да се стреми да прави аеробни упражнения за около половин час пет пъти седмично.

Тренировка със съпротивление: Това укрепва мускулите включително тези, които помагат при дишането. Обикновено включва ленти за съпротивление и тежести. Този тип тренировки може да се изпълняват у дома използвайки упражнения за ритмична гимнастика. Трябва да се повтаря всяко упражнение не повече от 10 пъти и да се добавят малки количества тежест, тъй като повторенията стават по-лесни. Лекар или респираторен терапевт трябва да предостави насоки за подходяща програма за обучение със съпротивление.

Обикновено е безопасно човек с ХОББ да спортува, но не бива да упражнява, ако:

  • има болка в гърдите
  • липса на кислород
  • има инфекция или треска
  • се чувства гадене

Дихателни упражнения

реклама

Специалистите по белодробна рехабилитация преподават дихателни упражнения на пациенти с ХОББ, за да повишат ефективността на белите дробове. Тези упражнения включват:

Дишане със свити устни. Това упражнение помага на човек да поеме по-малко вдишвания и да запази по-дълго отворени дихателните пътища. Помага за по-голям въздушен поток в и от белите дробове така, че човек да може да поддържа активност по-дълго без да има задушаване. За да тренирате дишането на устните дишайте през носа след това издишайте два пъти по-дълго през устата докато свивате устните.

Диафрагмено дишане. Помага при кислородния поток. За да изпълните диафрагмално дишане дишайте през носа като отбелязвате как коремът се пълни с въздух. След това издишайте през устата за два до три пъти по-дълго като отбелязвате падането на корема по време на издишване. Отпуснете врата и раменете докато изпълнявате това упражнение.

Комбинирани физически и дихателни упражнения

Някои упражнения съчетават нежна физическа активност с фокус върху дишането което ги прави идеални за хора с ХОББ:

Тай чи. Тай чи е лесна форма на упражнения с ниска интензивност която се фокусира върху бавното движение и дишането. Това е поредица от движения заедно в постоянно движение. Причинява минимален стрес на мускулите и е облекчение за ставите.

Йога. Йога е и упражнение с ниско въздействие което се фокусира върху дишането и нежните движения. Състои се от два основни компонента: дихателни техники наречени пранаяма и физически пози наречени асана. И двете се възползват от психическа и физическа годност. Човек с ХОББ трябва да се консултира с експерт, за да избегне пози, които могат да ограничат дишането.

Кислород по време на тренировка

Ако човек използва допълнителен кислород трябва да го използва докато тренира. Лекарят може да регулира скоростта на потока за физическа активност която ще се различава от скоростта използвана когато човек почива. Американската белодробна асоциация препоръчва тези други съвети за дишане по време на тренировка:

  • Не забравяйте да вдишвате преди да започнете упражнението и да издишате през най-трудната част от упражнението
  • Поемете бавно вдишвания и продължете с управляемо темпо
  • Стиснете устните, докато издишвате

RPE скала

Съкращението RPE идва от Rating of Perceived Exertion (рейтинг на възприетото натоварване). Концепцията за RPE e възникнала по идея на Gunnar Borg. RPE измерва колко трениращият следи индивидуалното усещане за натоварване и, че тялото му работи по време на тренировка. RPE стойностите варират от 6 до 20.

Хората трябва да се стремят към около 150 минути общо упражнение на седмица което би било еквивалентно на 5 сесии по 30 минути всяка. Когато привикне повече към рутината си трябва да увеличи продължителността на упражненията. Важно е хората с ХОББ да проследяват нивото на интензивност на упражненията си. RPE е субективна мярка и ще бъде различна за всеки.

Хората с ХОББ трябва да обръщат внимание на тялото и усещанията си докато тренират и да избягват пренапрежение. Ако човек се упражнява твърде усилено може да рискува да влоши симптомите на ХОББ. При ХОББ трябва да се следи за нивата на натоварване и да се поддържат упражненията на умерено ниво.

Рискови фактори за ХОББ

Най-честият рисков фактор за ХОББ е тютюнопушенето. До 75% от хората с ХОББ пушат или са били пушачи в миналото. Хората с фамилна анамнеза за ХОББ са изложени на по-висок риск от развитие на болестта, ако пушат.

Тизе, които са били дълготрайно изложени на други белодробни дразнители също са изложени на по-висок риск от ХОББ. Това включва химически изпарения, прах от работното място, цигарен дим и замърсяване на въздуха.

Повечето хора, които развиват ХОББ са на възраст над 40 години когато симптомите започнат да се проявяват. Под 40 годишна възраст могат да развият болестта, ако имат предразполагащ здравословен проблем като генетичното състояние алфа-1 антитрипсинов дефицит.

https://www.medicalnewstoday.com


Беше ли полезна тази статия? Моля, споделете я с приятели и ни подкрепете. Така ще можем да правим здравето по-достъпно. Благодаря!



реклама
ЯМР
Коментари

Свързани статии

реклама
Лабораторни тестове

реклама
Искаш ли здрави зъби и красива усмивка? Вземи ваучер за отстъпка

Може да се абонираш за нашите оферти


Абонирайте се