Кои са причините да се събуждаме уморени

76
Кои са причините да се събуждаме уморени

Повечето хора се събуждат от време на време уморени. Понякога събуждането с умора обикновено не е причина за безпокойство. Въпреки това честото  уморено събуждане може да бъде симптом на основен навик за сън или здравословно състояние. Това може да е особено вероятно, ако човек продължава да се чувства уморен през целия ден.

Някои от най - честите причини да се събуждате уморени

Има няколко възможни причини за умора при събуждане:

реклама
Хиляди избраха здравето с Omed.bg. Направи го от тук !

Инерция на  съня 

Инертността на съня е възможна причина за събуждане уморено. Терминът инерция на съня се отнася до нормалните когнитивни и сензорно - моторни увреждания които се появяват непосредствено след събуждане. Инерцията на съня възниква когато човек се събужда внезапно от дълбок или бавновълнов сън.

реклама
В резултат на това определени части от мозъка не са напълно будни. Мозъчният ствол който контролира основните функции се активира веднага след събуждане. Префронталната кора която участва във вземането на решения и самоконтрола може да отнеме до 30 минути, за да навакса изоставането. Някои симптоми на инерция на съня включват:   

  • сънливост или дезориентация
  • затруднено концентриране
  • лошо вземане на решения
  • трудности при изпълнение на фини двигателни задачи

Лоши хигиенни практики на съня

Националната фондация за сън определя хигиената на съня като набор от практики и навици които са необходими за добро качество на нощния сън и пълна дневна бдителност. Лошата хигиена на съня може да доведе до лошо качество на съня. Някои примери за лоши хигиенни практики на съня включват:    

  • липса на редовна рутина за лягане която включва редовно време за сън и събуждане
  • дрямка през деня над 30 минути
  • гледане в екрана на телефона или компютъра в рамките на 2 часа след лягане
  • среда за сън която е твърде гореща, твърде ярка или твърде шумна
  • неудобен матрак или възглавница

Нездравословен начин на живот и  хранителни навици

Освен лошата хигиена на съня няколко фактора свързани с начина на живот и диетата могат да накарат човек да се събуди уморен:

  • Не получавате достатъчно упражнения: Редовните ежедневни упражнения могат да насърчат спокоен нощен сън. Въпреки това хората трябва да избягват силови упражнения преди лягане тъй като това повишава бдителността и може да забави съня
  • Недостатъчно излагане на естествена светлина: Хората които не излизат навън през деня може да имат липса на излагане на естествена слънчева светлина. Излагането на слънце помага за регулиране на вътрешния часовник на тялото
  • Изпитване на прекомерно нощно уриниране или никтурия: Събуждането през нощта, за да се посети тоалетната може да накара хората да се събудят уморени сутрин. В някои случаи никтурията може да показва основно здравословно състояние. В други случаи това може просто да е знак, че се приемат твърде много течности преди лягане
  • Консумирането на храни които нарушават съня: Яденето на обилно количество, мазни или пикантни храни преди лягане може да причини храносмилателни проблеми при някои хора. Тези проблеми могат да повлияят както на количеството, така и на качеството на съня
  • Прием на кофеин преди лягане: Кофеинът е вещество което стимулира централната нервна система. Поради това тези които ядат шоколад или пият напитки с кофеин преди лягане може да имат затруднения със заспиването
  • Пиене на алкохол преди лягане: Алкохолът е "успокоително" средство което може да накара човек да заспи по - бързо. Въпреки това също така спира човек да навлезе във фаза на съня с бързо движение на очите което води до лошо качество на съня

Някои хора откриват, че продължават да се събуждат уморени въпреки, че се справят с лошите практики на сън и други фактори на начина на живот. Това може да показва основно нарушение на съня. Всеки който подозира, че може да имат нарушение на съня трябва да посетят лекар за диагностика и лечение.

Лечение

Възможностите за лечение на умореното събуждане зависят от основната причина.

Някои потенциални възможности за лечение

Добри хигиенни практики на съня 

Добрата хигиена на съня включва:   

  • ограничаване на дневната дрямка до 20-30 минути    получаване на естествена слънчева светлина всеки ден, за да помогне за регулиране на вътрешния часовник на тялото
  • установяване на редовна рутина за лягане която може да включва вземане на топла вана, пиене на билков чай ​​или четене
  • създаване на комфортна среда за сън която е тъмна, хладна и тиха
  • спане на удобен матрак и възглавница
  • да не се гледа в екраните на телефона и компютъра 2 часа преди лягане
  • придържане към едно и също време за сън и събуждане всеки ден когато е възможно

Промени в начина на живот и  диетата

Промените в упражненията и хранителните навици могат да имат значително влияние върху качеството на съня.  Може да опитате следните съвети, за да облекчите умората след събуждане:

  • Ограничаване на приема на кофеин. Добра идея е да избягвате кофеина и други стимуланти преди лягане и да ограничите приема на кофеин през деня. Ако основните лекарства съдържат кофеин човек трябва да говори с лекар за най-доброто време да ги вземе
  • Избягване на алкохол вечер. За най - добър сън човек трябва да избягва пиенето на алкохол вечер и не трябва да пие повече от една или две напитки на ден
  • Избягване на пиене на течности преди лягане. Ако нощното уриниране е проблем трябва да се избягва пиене на течности поне 2 часа преди лягане.  Алкохолът и кофеинът могат да действат като диуретици  като насърчават по - голямо отделяне на урина
  • Управление на храносмилателни проблеми. Нощните храносмилателни проблеми могат да попречат на човек да заспи и да прекъснат съня му през цялата нощ. Опитвайте се да избягвате храни и напитки които могат да причинят киселини и други храносмилателни проблеми

Редовни упражнения

Опитвайте се да тренирате през повечето дни от седмицата, за да постигнете качествен сън. Въпреки това избягвайте извършването на тежки и силови упражнения непосредствено преди лягане. Такива упражнения повишават бдителността като по този начин забавят съня.

Вместо това извършвайте леки разтягания. Те отпускат мускулите и могат да помогнат да се спи по-добре. 

Лечение на основни здравословни проблеми

Човек който има основно здравословно състояние може да открие, че сънят му се подобрява след като лекува това състояние. Лечението зависи от вида на състоянието.

Кога да посетите  лекар

Хората които се събуждат уморени и имат допълнителни симптоми трябва да посетят своя лекар възможно най - скоро. 

https://www.medicalnewstoday.com


Беше ли полезна тази статия? Моля, споделете я с приятели и ни подкрепете. Така ще можем да правим здравето по-достъпно. Благодаря!



реклама
ЯМР
Коментари

Свързани статии

реклама
Лабораторни тестове

реклама
Искаш ли здрави зъби и красива усмивка? Вземи ваучер за отстъпка

Може да се абонираш за нашите оферти


Абонирайте се