Каква е връзката между храненето и психичното здраве

1295
Каква е връзката между храненето и психичното здраве

Диетата влияе върху множество аспекти на здравето включително теглото, спортните постижения и риска от хронични заболявания като сърдечни заболявания и диабет тип 2. Според някои изследвания това може да повлияе и на психичното здраве.

Тревожността и депресията са сред най-често срещаните състояния на психичното здраве по света. Според Световната здравна организация (СЗО) до 2030 г. депресията може да бъде един от основните здравословни проблеми в света.

Ето защо не е изненадващо, че учените продължават да търсят нови начини за намаляване на въздействието на психичните състояния вместо да се разчита повече на настоящите терапии и лекарства. Хранителната психиатрия е нововъзникваща област на изследване специално разглеждаща ролята на храненето в развитието и разрешаването на психични проблеми.

реклама
Хиляди избраха здравето с Omed.bg. Направи го от тук !

Двата основни въпроса, които изследователите задават във връзка с ролята на храненето в психичното здраве са: Помага ли диетата за предотвратяване на психични заболявания? и Помага ли храненето при разрешаването на тези състояния?

Няколко проучвания показват връзка между цялостното качество на диетата и риска от депресия. Например преглед на 21 проучвания от 10 държави установява, че здравословен хранителен режим характеризиращ се с висок прием на плодове, зеленчуци, пълнозърнести храни, зехтин, риба, нискомаслени млечни продукти и антиоксиданти както и нисък прием на животински храни е свързан с намален риск от депресия.

И обратно диета в западен стил включваща висок прием на червени и преработени меса, рафинирани зърнени храни, сладкиши, млечни продукти с високо съдържание на мазнини, масло и картофи, както и нисък прием на плодове и зеленчуци е свързана със значително увеличен риск от депресия. Средиземноморската диета се свързва с 32% намален риск от депресия. Проучване наблюдаващо възрастни над 50 години установява връзка между по-високите нива на тревожност и диетите с високо съдържание на наситени мазнини и добавени захари.

ВИЖ ВСИЧКИ ОФЕРТИ ЗА ДИЕТОЛОГ С ОТСТЪПКА ТУК!

Интересното е, че изследователите отбелязват подобни резултати при деца и тийнейджъри. Например преглед от 56 проучвания установява връзка между високия прием на здравословни храни, като зехтин, риба, ядки, бобови растения, млечни продукти, плодове и зеленчуци и намален риск от депресия по време на юношеството.

Важно е обаче да се има предвид, че докато наблюдателните проучвания могат да покажат връзка, те не могат да докажат причината и следствието. Също така дори и при рандомизирани контролирани проучвания има няколко ограничения когато става въпрос за изследвания за хранене включително трудности с точното измерване на приема на храна. Изследователите често разчитат на участниците да си припомнят какво са яли през предишни дни, седмици или месеци и затова данните може да не са конкретни.

Лечение на психични заболявания

Изследването дали диетичните интервенции могат да помогнат за лечение на психични проблеми е сравнително ново и все още е доста ограничено. Проучването SMILES е едно от първите рандомизирани контролирани проучвания, които изследват ролята на диетата при лечението на депресия. В продължение на 12 седмици 67 поциенти с умерена или тежка депресия са получили диетични консултации или социална подкрепа в допълнение към настоящото си лечение. Диетичната интервенция е подобна на средиземноморската диета тъй като набляга на зеленчуци, плодове, пълнозърнести храни, мазна риба, екстра върджин зехтин, бобови растения и сурови ядки. Също така се позволявало умерено количество червено месо и млечни продукти.

В края на проучването участниците в диетичната група имат значително по-добри подобрения в симптомите на депресия.Тези подобрения остават значителнидори когато учените отчитат объркващи променливи включително индекс на телесна маса (ИТМ), физическа активност и тютюнопушене. Освен това само 8% от хората в контролната група са постигнали връщане на симптомите, в сравнение с 32% от тези в диетичната група.

Въпреки, че тези резултати изглеждат обещаващи проучването SMILES е малко краткосрочно проучване. В резултат на това са необходими по-големи, по-дългосрочни проучвания, за да се приложат неговите открития при по-голяма популация.

реклама

Потвърждаването на резултатите е важно тъй като не всички изследвания са съгласни с тях. Например в проучване с 1025 възрастни с наднормено тегло или затлъстяване и леки депресивни симптоми изследователите изследвали въздействието както на мултинутриентна добавка така и на поведенческо активиране свързано с храната върху резултатите от психичното здраве. Учените не откриват значителна разлика в депресивните епизоди в сравнение с плацебо след 12 месеца.

Мета-анализ на 16 рандомизирани контролирани проучвания установява, че диетичните интервенции значително намаляват симптомите на депресия, но не и тези на тревожност. Следователно е трудно да се направят крайни заключения от съществуващия набор изследвания, особено тъй като видът на диетичната интервенция е варирал значително в различните изследвания.

Като цяло са необходими повече изследвания по темата за специфичните диетични модели и лечението на психичните заболявания. По-специално има нужда от по-стандартизирана дефиниция на здравословна диета, както и от по-големи дългосрочни проучвания.

Ролята на добавките?

В допълнение към хранителните модели учените се интересуват от потенциалните ефекти, които отделните хранителни вещества под формата на хранителни добавки могат да имат върху психичното здраве. Открили са връзки между ниските нива на някои хранителни вещества като фолиева киселина, магнезий, желязо, цинк и витамини В6, В12, витамин D и влошаване на настроението, чувство на безпокойство и риск от депресия.

Има обаче неоспорими доказателства за това дали консумацията на допълнителни количества от тези хранителни вещества под формата на добавки предлага допълнителни ползи за психичното здраве. Например, ако някой има недостиг на магнезий приемът на магнезиева добавка може да помогне за подобряване на симптомите. Въпреки това, ако някой приема адекватни количества магнезий в диетата си, не е ясно дали приемането на добавка ще осигури някакви ползи.

Омега-3 мастните киселини са основни мазнини, които играят ключова роля в развитието на мозъка и клетъчната сигнализация. Статия във Frontiers in Physiology обсъжда как те намаляват нивата на възпаление. Поради противовъзпалителни ефекти и значението за здравето на мозъка учените са изследвали омега-3 за потенциалното им въздействие върху психичното здраве. Въпреки, че все още са необходими повече изследвания прегледите на рандомизирани контролирани проучвания установяват че добавките омега-3 са ефективни при лечението на тревожност и депресия при възрастни.

Въпреки това както при витаминните и минералните добавки остава неясно дали добавките с омега-3 могат да помогнат за подобряване на настроението при повечето хора или са ефективни предимно при тези с най-нисък прием на омега-3.

Като цяло що се отнася до приемането на добавки за психично здраве, все още има много неща, които не знаем, включително какви са оптималните дози за различни популации и дългосрочната безопасност и ефективност.

Ето защо експертите препоръчват да се набавят повечето от тези хранителни вещества чрез здравословна и разнообразна диета. Всеки, който се притеснява, че не е в състояние да задоволи нуждите си от хранителни вещества само чрез диета, трябва да говори с лекар, за да обсъди дали добавките могат да бъдат полезни.

Въпреки, че има нужда от допълнителни изследвания проучванията показват, че като цяло съществува връзка между това, което хората ядат и психичното здраве. Защо храненето може да има този ефект все още е неизвестно. Има няколко теории за това как диетата може да повлияе на настроението или риска от състояния като депресия и тревожност.

Някои учени вярват, че възпалителните ефекти на определени хранителни режими могат да помогнат да се обясни връзката между диетата и психичното здраве. Изглежда, че няколко състояния на психичното здраве са свързани с повишени нива на възпаление. Авторите на статии от списания във Frontiers in Immunology and Current Neuropharmacology обсъждат тази връзка. Например диетите свързани с ползи за психичното здраве са богати на плодове, зеленчуци, пълнозърнести храни и здравословни мазнини. Всички те са храни богати на противовъзпалителни съединения. Проучвания подкрепят тази теория, тъй като диетите с високо съдържание на антиоксиданти и противовъзпалителни храни са свързани с намален риск от депресия. И все пак точната връзка между диетата, възпалението и промените в психичното здраве не е добре изучена.

Друго възможно обяснение е, че диетата може да повлияе на ​​микробиома на червата. Изследвания са установили силна връзка между здравето на червата и мозъчната функция. Например здравите бактерии в червата произвеждат приблизително 90% от невротрансмитера серотонин, който влияе на настроението. Освен това ранните изследвания показват потенциална връзка между здравословния чревен микробиом и по-ниските нива на депресия. Тъй като диетата играе важна роля за здравето и разнообразието на чревния микробиом тази теория е обещаващо обяснение за това как това което ядем може да повлияе на нашето психично благосъстояние.

Сложността на психичното здраве

Важно е да се има предвид, че много фактори могат да повлияят както на хранителните навици, така и на психичното здраве. Факторите, които могат да допринесат за психичното състояние включват:

  • биологични фактори като генетика
  • начин на живот
  • фамилна история

Възможно е хората със здравословни диети да са по-склонни към намален риск от психични заболявания като практикуват редовно физическо натоварване, имат добри навици за сън и се въздържат от тютюнопушене. Много други аспекти на живота също могат да допринесат за настроението.

Социално-икономическият статус може също да повлияе на психичното здраве, както и достъпът до храна и цялостното качество на диетата.

Психичното здраве може от своя страна да повлияе на хранителните навици. Не е необичайно да се обърнете към по-малко здравословни храни като сладкиши или силно преработени закуски когато се чувствате ядосани или разстроени. По същия начин много антидепресанти и лекарства против тревожност могат да увеличат апетита. И в двете ситуации борбата с психичното здраве може да затрудни спазването на здравословна диета.

И докато са необходими повече изследвания настоящите проучвания показват, че можем да имаме влияние върху психичното си здраве чрез избора на храна.

И все пак трябва да имаме предвид, че диетата е само една част от много по-сложната тема, която е психичното здраве. В резултат на това е важно всеки който изпитва симптоми на депресия или тревожност или има основни притеснения относно психичното си благосъстояние да се консултира със специалист за разработване на персонализиран план за лечение.

https://www.medicalnewstoday.com


Беше ли полезна тази статия? Моля, споделете я с приятели и ни подкрепете. Така ще можем да правим здравето по-достъпно. Благодаря!



реклама
ЯМР
Коментари

Свързани статии

Може да се абонираш за нашите оферти


Абонирайте се