Какво трябва да знаем за противовъзпалителната диета

3364
Какво трябва да знаем за противовъзпалителната диета

Възпалението помага на тялото да се бори със заболявания и го предпазва от увреждания. В повечето случаи е необходима част от лечебния процес. Някои хора обаче имат медицинско състояние, при което имунната система не работи както трябва. Тази малфункция може да доведе до постоянно или повтарящо се възпаление. Хроничното възпаление възниква при различни заболявания, като псориазис, ревматоиден артрит и астма. Има доказателства, че изборът на диета може да помогне за овладяване на симптомите.

Противовъзпалителната диета не е специфичен режим, а по-скоро стил на хранене. Може да помогне за намаляване и овладяване на възпалението, както и подобряване на симптомите на някои често срещани здравословни състояния. Средиземноморската диета и DASH диетата (Диетични подходи за намаляване на хипертонията) са примери за противовъзпалителни диети.

Противовъзпалителната диета предполага консумацията на плодове и зеленчуци, храни съдържащи омега-3 мастни киселини, пълнозърнести храни, постни протеини, здравословни мазнини и подправки. Това ограничава или изключва консумацията на преработени храни, червени меса и алкохол.

реклама
Хиляди избраха здравето с Omed.bg. Направи го от тук !

Какво представлява противовъзпалителната диета?

Някои храни съдържат съставки, които могат да предизвикат или влошат възпалението. Съдържащите захар или преработените храни могат да обострят възпалението, докато свежите и пълнозърнестите храни е по-малко вероятно да имат този ефект. Противовъзпалителната диета се фокусира върху пресни плодове и зеленчуци. Много храни на растителна основа са добри източници на антиоксиданти. Някои храни обаче могат да предизвикат образуването на свободни радикали. Например храни, които се пържат в многократно загрято олио. Диетичните антиоксиданти са молекули в храната, които помагат за премахване на свободните радикали от тялото. Свободните радикали са естествените странични продукти на някои телесни процеси, включително метаболизма. Въпреки това външни фактори като стрес и тютюнопушене могат да увеличат броя на свободните радикали в организма. Свободните радикали могат да доведат до увреждане на клетките. Това увеличава риска от възпаление и може да допринесе за редица заболявания. Тялото произвежда някои антиоксиданти, които помагат да премахне токсините, но антиоксидантите добавени с храната също помагат.

Противовъзпалителната диета включва храни, които са богати на антиоксиданти, отколкото тези, които увеличават производството на свободни радикали.

Омега-3 мастните киселини, които присъстват в мазната риба могат да помогнат за намаляване на нивата на възпалителни протеини в организма. Фибрите също могат да имат този ефект според Фондацията за артрит.

Видове противовъзпалителна диета

Много популярни диети вече се придържат към противовъзпалителни принципи. Например както средиземноморската диета така и диетата DASH включват пресни плодове и зеленчуци, риба, пълнозърнести храни и мазнини, които са полезни за сърцето. Изглежда възпалението играе роля при сърдечно-съдови заболявания, но изследванията показват, че средиземноморската диета съсредоточена върху растителна храна и здравословни масла може да намали ефекта от възпалението върху сърдечно-съдовата система.

За кого може да е от полза противовъзпалителната диета?

Противовъзпалителната диета може да се приложи като допълваща терапия при много състояния, които се влошават при хронично възпаление. Състояния, които включват възпаление:

  • ревматоиден артрит
  • псориазис
  • астма
  • еозинофилен езофагит
  • Болест на Крон
  • колит
  • възпалително заболяване на червата
  • кожна туберкулоза
  • Болест на Хашимото
  • метаболитен синдром

Метаболитният синдром се отнася до състояния, които са склонни да възникват заедно, включително диабет тип 2, затлъстяване, високо кръвно налягане и сърдечно-съдови заболявания.

Учените смятат, че възпалението играе роля във всичко това. Следователно противовъзпалителната диета може да помогне за подобряване на здравето на човек с метаболитен синдром. Диета богата на антиоксиданти също може да помогне за намаляване на риска от някои видове рак.

Противовъзпалителната диета трябва да комбинира различни храни, които:

  • са богати на хранителни веществаесн
  • осигуряват редица антиоксиданти
  • съдържат здравословни мазнини

Храните, които могат да помогнат за справяне с възпалението, включват:

  • мазна риба като риба тон и сьомга
  • плодове като боровинки, къпини, ягоди и череши
  • зеленчуци, включително зеле, спанак и броколи
  • боб
  • ядки и семена
  • маслини и зехтин
  • фибри

Препоръчват се също така:

  • сурови или умерено варени зеленчуци
  • бобови растения, като леща
  • подправки като джинджифил и куркума
  • пробиотици и пребиотици
  • чай
  • някои билки

Но трябва да се има в предвид, че:

Един вид храна сама по себе си няма да подобри здравето на човек. Важно е да включите в диетата разнообразни здравословни съставки.

Най-добри са свежите храни. Преработката може да промени хранителното им съдържание.

Проверявайте етикетите на предварително обработените храни. Например какаото може да бъде добър избор, но продуктите, които съдържат какао често съдържат захар и мазнини.

Цветна чиния с разнообрадни плодове и зеленчуци ще осигури богат набор от антиоксиданти и други хранителни вещества. Не забравяйте да променяте вида на плодовете и зеленчуците.

Храни, които трябва да се избягват

Хората, които спазват противовъзпалителна диета трябва да избягват или ограничават приема на:

  • преработени храни
  • храни с добавена захар или сол
  • нездравословни масла
  • преработени въглехидрати, които присъстват в белия хляб, тестени изделия от бяло брашно и много печива
  • преработени закуски като чипс и бисквити
  • готови предварително приготвени и пакетирани десерти като бисквитки, бонбони и сладолед
  • излишък от алкохол

Освен това хората могат да намерят за полезно да ограничат приема на:

Глутен. При някои хора се проявява възпалителна реакция когато консумират глутен. Диетата без глутен може да бъде рестриктивна и не е подходяща за всички. Ако човек обаче подозира, че глутенът предизвиква симптоми, той може да го елиминира за известно време, за да види дали симптомите се подобряват.

Слънчоглед. Растенията принадлежащи към семейство картофови като домати, патладжани, чушки и картофи изглежда предизвикват симптоми при някои хора с възпалителни заболявания. Има ограничени доказателства, които потвърждават този ефект, но човек може да опита да отреже нощниците от диетата в продължение на 2-3 седмици, за да види дали симптомите им се подобряват.

Въглехидрати. Има изследвания, че високо въглехидратната диета дори когато въглехидратите са здравословни може да насърчи възпалението при някои хора. Някои храни богати на въглехидрати като сладки картофи и пълнозърнести храни са отлични източници на антиоксиданти и други хранителни вещества.

Може ли вегетарианска диета да намали възпалението?

Вегетарианската диета може да бъде един вариант за хората, които искат да намалят възпалението. Авторите на изследване през 2019 г. са анализирали данни от 40 проучвания. Стигнали са до извода, че хората, които спазват вегетарианска диета, вероятно имат по-ниски нива на различни маркери на възпаление. Проучване за 2017 г. разглежда данните на 268 души, които спазват или строга вегетарианска диета, или лакто-вегетарианска диета или невегетарианска диета. Констатациите предполагат, че консумацията на животински продукти може да увеличи риска от системно възпаление и инсулинова резистентност. По-ранни изследвания от 2014 г. предполагат, че по-ниските нива на възпаление могат да бъдат ключово предимство на веганската диета.

Съвети за противовъзпалителна диета

Преминаването към нов начин на хранене може да бъде предизвикателство, но следните съвети могат да помогнат:

  • Вземете разнообразни плодове, зеленчуци и здравословни закуски
  • Постепенно заменете храненията с бързо хранене със здравословни, домашни обеди
  • Заменете содата и другите сладки напитки с газирана минерална вода
  • Говорете с медицински специалист относно добавки като масло от черен дроб на треска или мултивитамини
  • Включете 30 минути умерени упражнения в ежедневието
  • Поддържайте добра хигиена на съня, тъй като лошият сън може да влоши възпалението

Всеки, който има хронично състояние, което включва възпаление трябва да попита медицински специалист за най-добрите диетични възможности за тях.

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320233


Беше ли полезна тази статия? Моля, споделете я с приятели и ни подкрепете. Така ще можем да правим здравето по-достъпно. Благодаря!



реклама
ЯМР
Коментари

Свързани статии

реклама
Лабораторни тестове

реклама
Искаш ли здрави зъби и красива усмивка? Вземи ваучер за отстъпка

Може да се абонираш за нашите оферти


Абонирайте се