Хипотиреоидизъм - подходящите храни и кои храни да се избягват

3099
Хипотиреоидизъм - подходящите храни и кои храни да се избягват

Диетата може да окаже значително влияние върху симптомите на хипотиреоидизъм. Някои храни могат да подобрят определени симптоми докато други могат да ги влошат или да попречат на лечението.

Щитовидната жлеза е малка жлеза с форма на пеперуда в гърлото. Наличието на хипотиреоидизъм или недостатъчно активна щитовидна жлеза означава, че тази жлеза произвежда по - малко от хормоните отколкото тялото се нуждае. Това може да забави метаболизма на тялото и да причини наддаване на тегло и умора наред с други симптоми.

Как диетата влияе на хипотиреоидизма?

реклама
Хиляди избраха здравето с Omed.bg. Направи го от тук !

Поради хипотиреоидизма тялото няма достатъчно хормони на щитовидната жлеза. Въпреки, че промяната на диетата не може да излекува тя може да помогне за управлението на състоянието.

Храни които съдържат определени хранителни вещества като йод, селен и цинк могат да помогнат за поддържането на здравословна функция на щитовидната жлеза.

Някои храни могат да повлияят негативно на функцията на щитовидната жлеза и да влошат симптомите на хипотиреоидизъм.

Някои храни и добавки могат да попречат на това колко добре тялото усвоява лекарствата за заместване на щитовидната жлеза така, че ограничаването им също може да помогне.

Храни съдържащи йод

Тялото се нуждае от йод, за да произвежда хормони на щитовидната жлеза. Но тъй като не може да произвежда самостоятелно йод трябва да си го набавя от диетата. Храните богати на йод:

  • сирене
  • мляко
  • йодирана готварска сол
  • соленоводни риби
  • морски водорасли
  • цели яйца

Дефицитът може да причини уголемяване на щитовидната жлеза известно като гуша.

Въпреки това е изключително важно да избягвате консумацията на твърде много йод. Това всъщност може да влоши хипотиреоидизма и може също да влоши хипертиреоидизма когато тялото има излишък от хормони на щитовидната жлеза. Поради тази причина трябва да се добавя повече йод към диетата само, ако го препоръча лекар.

Храни съдържащи селен

Селенът е микроелемент който играе роля в производството на хормони на щитовидната жлеза и има антиоксидантна активност. Тироидната тъкан естествено го съдържа.

Проучване от 2017 г. установява, че поддържането на нивата на селен в тялото помага за предотвратяване на заболявания на щитовидната жлеза и насърчава цялостното здраве. Храните богати на селен:

  • бразилски ядки
  • риба тон
  • скариди
  • говеждо месо
  • пуйка
  • пиле
  • шунка
  • яйца
  • овесена каша
  • кафяв ориз

Храни съдържащи цинк

Цинкът е друго хранително вещество което може да е от полза за хората с ниски нива на хормони на щитовидната жлеза. Малко по мащаб проучване показа, че добавката на цинк самостоятелно или в комбинация с добавка на селен подобрява функцията на щитовидната жлеза при жени с хипотиреоидизъм. Храните богати на цинк:

  • стриди
  • говеждо месо
  • рак
  • обогатени зърнени храни
  • свинско
  • пиле
  • бобови растения
  • тиквени семена
  • кисело мляко

реклама

Храни които трябва да се избягват и защо?

Някои хранителни вещества могат да повлияят на здравето на щитовидната жлеза. Храните богати на тези хранителни вещества не са забранени, но ограничаването на тяхната консумация може да помогне за управляване на хипотиреоидизма.

Гоитрени

Гоитрените са съединения които могат да повлияят на функцията на щитовидната жлеза, ако се консумират в големи количества.

Въпреки това в редовни количества зеленчуците които съдържат гоитрени като броколи и бок чой (китайско зеле) са полезни за цялостното здраве и не пречат на функцията на щитовидната жлеза. Освен това готвенето на зеленчуците най - вече дезактивира гоитренните съединения.

Храните които съдържат гоитрени обикновено са зелени кръстоцветни зеленчуци включително:

  • зелено зеле (Collard)
  • брюкселско зеле
  • руски кейл
  • броколи
  • Рапини или броколи Rabe
  • карфиол
  • зеле

Соя

Някои доказателства сочат, че соята може да повлияе на това как тялото произвежда хормони на щитовидната жлеза. Изследвания обаче са установили, че соята няма значителен ефект върху нивата на хормоните на щитовидната жлеза. Идентифицирането на ефектите на соята върху функцията на щитовидната жлеза изисква повече изследвания.

Храните които съдържат соя:

  • соево мляко
  • соев сос
  • едамаме (незряла соя в шушулката)
  • тофу
  • мисо

Глутен

Хората с болестта на Хашимото която е причина за хипотиреоидизъм са по - склонни да имат цьолиакия. Това е така тъй като Хашимото и цьолиакия са автоимунни разстройства и човек с едно от тези заболявания е по - вероятно да развие другото.

Изследване също така предполага, че премахването на глутена от диетата подобрява функцията на щитовидната жлеза при хора с Хашимото които нямат цьолиакия. Това заболяване причинява хронично възпаление и увреждане на тънките черва поради консумацията на глутен, протеин в пшеницата и други зърнени храни включително ечемик, овес и ръж.

Лечението на цьолиакия включва преминаване към диета без глутен. Хората с автоимунно свързан хипотиреоидизъм може да опитат да не приемат глутен, за да видят дали симптомите им се подобряват.

Преработени храни

Намаляването на приема на свръхпреработени храни и добавени захари може да помогне за подобряване на симптомите, управление на теглото и подобряване на общото благосъстояние.

Примери за свръхпреработени храни и напитки които също съдържат големи количества добавена захар:

  • бързо хранене
  • хот дог
  • понички
  • торти
  • бисквитки
  • газирани напитки

Други съвети

Важно е да приемате лекарства за щитовидната жлеза на празен стомах, за да може тялото да ги усвои напълно. Приемайте го поне 30-60 минути преди закуска или поне 3-4 часа след вечеря.

Следните лекарства и добавки могат да попречат на усвояването от организма на лекарства за щитовидната жлеза:

  • антиациди или киселинни редуктори
  • мляко и калциеви добавки
  • добавки с желязо
  • храни с високо съдържание на фибри като люспи от трици и напитки с фибри
  • храни с високо съдържание на йод
  • храни на базата на соя

Не трябва да се приема това лекарство в рамките на 4 часа след консумация на храни които съдържат желязо или калций.

Примерен едноседмичен план на хранене при хипотиреоидизъм

Като цяло най - добрата диета при хипотиреоидизъм съдържа много плодове, зеленчуци, зареждащи протеини, здравословни мазнини и умерени количества здравословни въглехидрати.

Все пак е важно всеки индивидуално да експериментира и да разработи диета която да му помогне да се чувства най - добре.

Понеделник

Закуска: Бъркани яйца със сьомга
Обяд: Салата със скариди на скара
Вечеря: Кафяв ориз с черен боб и зеленчуци

Вторник

Закуска: Плодова салата с кисело мляко и филирани бадеми
Обяд: Салата с пилешко на скара гарнирана с тиквени семки
Вечеря: Печена сьомга с печени зеленчуци

Сряда
Закуска: Омлет с гъби и тиквички
Обяд: Супа от боб с пълнозърнеста или безглутенова филийка
Вечеря: Скариди фахитас с царевични тортили, чушки и лук

Четвъртък
Закуска: Протеиново смути с горски плодове и ядково масло
Обяд: Купа карфиол със смляно пеушко, черен боб, салса, гуакамоле, сирене и зеленчуци
Вечеря: Печено пиле с киноа и броколи

Петък
Закуска: Поширани или варени яйца с авокадо и горски плодове
Обяд: Салата от риба тон и маруля с пълнозърнести или безглутенови крекери
Вечеря: Пържола на скара с печен сладък картоф и гарнитура салата

Събота
Закуска: Кокосово кисело мляко с горски плодове и бадемово масло
Обяд: Пуешки бургер върху зелена салата с пържени картофи
Вечеря: Кексчета с ролца от раци с кафяв ориз и зеленчуци

Неделя
Закуска: Фритата със зеленчуци
Обяд: Купа с киноа със зеленчуци и нахут
Вечеря: Скариди на скара с чушки и ананас

Съвети за отслабване при хипотиреоидизъм

Хората с хипотиреоидизъм могат да наддават на тегло по - лесно от хората без това състояние. Това е така защото хипотиреоидизмът може да забави метаболизма.

Здравословната диета богата на плодове, зеленчуци, засищащи протеини и здравословни мазнини може да помогне за управление на теглото и за подобряване на благосъстоянието. Тези храни също са богати на фибри което може да създаде чувство за ситост за по - дълго.

Редовните умерени до високоинтензивни аеробни упражнения и силови тренировки могат да помогнат за засилване на метаболизма и насърчаване на загуба на тегло. Също подобрява нивата на енергия и качеството на съня.

Нелекуван хипотиреоидизмът може да забави метаболизма и да причини умора наред с други симптоми. Лечението обикновено включва приемане на синтетичен вариант на хормони на щитовидната жлеза. Може да се забележи малко намаляване на теглото обикновено под 10% когато се приемат лекарства за лечение на хипотиреоидизъм.

Като цяло е важно да се стремим към здравословна диета която подпомага усвояването на лекарства за щитовидната жлеза и помага за поддържане на здравословно тегло.

https://www.medicalnewstoday.com


Беше ли полезна тази статия? Моля, споделете я с приятели и ни подкрепете. Така ще можем да правим здравето по-достъпно. Благодаря!



реклама
ЯМР
Коментари

Свързани статии

реклама
Лабораторни тестове

реклама
Искаш ли здрави зъби и красива усмивка? Вземи ваучер за отстъпка

Може да се абонираш за нашите оферти


Абонирайте се