10-те най добри начина за измерване на процента мазнини в тялото

1528
10-те най добри начина за измерване на процента мазнини в тялото

Може да е разочароващо да стъпите на кантара и да не видите промяна. Въпреки, че е естествено да искате обективна обратна връзка за Вашия напредък телесното тегло не трябва да бъде основният Ви фокус. Някои хора с "наднормено тегло" са здрави, докато други с "нормално тегло" имат здравословни проблеми. Процентът на телесните мазнини обаче подсказва състава на тялото. По-конкретно процента от общото телесно тегло, което е мазнина. Колкото по-нисък е процентът на телесните мазнини, толкова по-висок е процентът на чиста мускулна маса.

10-те най-добри начина за измерване на процента на телесните мазнини

1. Измервания на кожните гънки. Този метод се използва за оценка на телесните мазнини в продължение на повече от 50 години. Клещи за измерване на телесните мазнини измерват дебелината на подкожната мазнина на определени места в тялото. Измерванията се извършват на 3 или 7 различни места в тялото. Конкретните зони за измерване варират при мъжете и жените.

реклама
Хиляди избраха здравето с Omed.bg. Направи го от тук !

При жените за триизмерното измерване се използват трицепсът, зоната над тазобедрената кост и бедрото или корема.

При мъжете трите места са гърдите, корема и бедрото или гърдите, трицепсите и областта под лопатката.

За измерване на 7 места при жени също се измерват гърдите, зоната близо до подмишницата и зоната под лопатката.

За измерване на 7 места при мъжете също се измерват зоните в близост до подмишницата и под лопатката.

Предимства: Клещите за измерване на телесните мазнини са много достъпни и измерванията могат да бъдат направени бързо. Те могат да се използват у дома и са преносими.

Недостатъци: Методът изисква практика и основни познания по анатомия. Също така някои хора не обичат да ги натискат.

Точност: Умението и опитът на лицето извършващо измерването на кожните гънки може да варира, което влияе върху точността. Грешките в измерването могат да варират от 3,5-5% телесни мазнини.

2. Измервания на обиколката на тялото. Формата на тялото варира от човек на човек, а това предоставя информация за телесните мазнини. Измерването на обиколката на определени части на тялото е прост метод за оценка на телесните мазнини. Например американската армия използва изчисление на телесните мазнини което като данни изисква възраст, височина и няколко измервания на обиколката.

При мъжете в това уравнение се използват обиколките на врата и талията. При жените е включена и обиколката на бедрата.

Предимства: Този метод е лесен и достъпен. Гъвкавата измервателна лента и калкулатор са всичко, от което се нуждаете. Тези инструменти могат да се използват у дома и са преносими.

Недостатъци: Уравненията за обиколката на тялото може да не са точни за всички хора поради разлики във формата на тялото и разпределението на мазнините.

Точност: Точността може да варира значително. Процентът на грешките може да бъде до 2,5-4,5% телесни мазнини, но може да бъде и много по-висок.

3. Двойноенергийна рентгенова абсорбциометрия (DXA). Както подсказва името DXA използва два рентгенови лъча, за да изчисли процента на телесните мазнини. По време на DXA сканиране се ляга по гръб за около 10 минути докато рентгенът сканира над вас. Количеството радиация от DXA сканиране е много ниско. Това е приблизително същото количество което получавате през три часа от нормалния си живот. DXA се използва също за оценка на костната плътност и предоставя подробна информация за костите, чистата маса и мазнините в отделни области на тялото (ръце, крака и торс).

Предимства: Този метод предоставя точна и подробна информация включително разбивка на различни области на тялото и отчитане на костната плътност.

Недостатъци: DXA често не са широко достъпни и скъпи. DXA обикновено се предлага само в медицински или научни центрове.

Точност: DXA осигурява по-последователни резултати от някои други методи. Процентът на грешки варира от 2,5-3,5% телесни мазнини.

4. Хидростатично претегляне. Този метод известен също като подводно претегляне или хидроденситометрия изчислява състава на тялото въз основа на неговата плътност. При тази техника сте потопени под вода след като се издишва възможно най-много въздух от белите дробове. Също така Ви претеглят докато сте извън водата и количеството въздух останало в белите дробове след издишване се изчислява или измерва. Цялата тази информация се въвежда в уравнения, за да се определи плътността на тялото. След това плътността на тялото се използва за прогнозиране на процента на телесните мазнини.

Предимства: Точен и относително бърз метод.

Недостатъци: Трудно или невъзможно е някои хора да бъдат напълно потопени под вода. Методът изисква издишване на колкото се може повече въздух след което се задръжа дъха под вода. Хидростатичното претегляне обикновено се предлага само в определени центрове.

Точност: Когато тестването се извършва прецизно грешката на това устройство може да бъде до 2% телесни мазнини.

5. Плетизмография с изместване на въздуха (ADP). Подобно на хидростатичното претегляне плетизмографията с изместване на въздуха (ADP) изчислява процента на телесните мазнини въз основа на плътността на тялото. ADP обаче използва въздух вместо вода. Връзката между обема и налягането на въздуха позволява на това устройство да предсказва плътността на тялото.

Провежда се в яйцевидна камера за няколко минути докато налягането на въздуха вътре в камерата се променя. За да получите точни измервания трябва да носите плътно облекло или бански костюм по време на тестването.

Предимства: Методът е точен и относително бърз и не изисква потапяне във вода.

Недостатъци: ADP има ограничена наличност и може да бъде скъпо. Обикновено се предлага само в медицински, научни или определени фитнес центрове.

Точност: Точността е много добра с процент на грешки 2-4% телесни мазнини.

6. Биоелектричен импеданс анализ (BIA). Устройствата BIA разпознават как тялото реагира на малки електрически токове. Това става чрез поставяне на електроди върху кожата. Някои електроди изпращат токове в тялото докато други получават сигнала след като е преминал през телесните тъкани. Електрическите токове се движат през мускулите по-лесно от мазнините поради по-високото съдържание на вода в мускулите.

Устройството BIA автоматично въвежда реакцията на тялото на електрическите токове в уравнение, което предсказва състава на тялото. Има много различни BIA устройства, които се различават значително по цена, сложност и точност.

Предимства: BIA е бърза и лесна и много устройства могат да бъдат закупени от потребителите.

Точност: Точността варира като процентът на грешки варира от 3,8-5% телесни мазнини, но може да бъде по-висок или по-нисък в зависимост от използваното устройство. Често са по-малко точни от скъпите устройства използвани в медицински или научни центрове.

7. Био-електрическа импедансна спектроскопия(BIS). BIS е подобен на BIA, тъй като и двата метода измерват реакцията на тялото на малки електрически токове. Устройствата BIS и BIA изглеждат сходни, но използват различна технология. BIS използва много по-голям брой електрически токове отколкото BIA. В допълнение към високите се използват и ниските честоти, за да предскаже математически количеството телесна течност. BIS също анализира информацията по различен начин и някои изследователи смятат, че BIS е по-точен от BIA. Въпреки това подобно на BIA BIS използва информацията за телесните течности която събира, за да предскаже състава на тялото въз основа на уравнения.

Предимства: BIS е бърз и лесен.

Недостатъци: За разлика от BIA потребителски BIS устройства понастоящем не се предлагат. BIS обикновено се намират само в университети, медицински заведения или определени фитнеси.

Точност: BIS е по-точен от потребителските BIA устройства, но има подобна честота на грешки като по-напредналите модели BIA (3-5% мазнини).

8. Електрическа импедансна миография (EIM). Трети метод, който измерва реакцията на тялото към малки електрически токове. Въпреки това докато BIA и BIS изпращат токове през цялото тяло EIM изпраща токове през по-малки области на тялото. Напоследък тази технология се използва в евтини устройства, които са достъпни за потребителите. Тези устройства се поставят върху различни части на тялото, за да се оцени телесната мазнина в тези специфични области. Тъй като това устройство е поставено директно върху определени области на тялото то има някои прилики с клещите за измерване, въпреки че технологиите са много различни.

Предимства: EIM е сравнително бърз и лесен.

Недостатъци: Налична е много малко информация за точността на тези устройства. Евтините устройства са достъпни за масовите потребители.

Точност: Налична е ограничена информация, въпреки че едно проучване отчита 2,5-3% грешка спрямо DXA.

9. 3-D скенери за тяло. 3D скенерите за тяло използват инфрачервени сензори, за да получат подробен поглед върху формата на тялото. Сензорите генерират триизмерен модел на тялото. За някои устройства се застава на въртяща се платформа в продължение на няколко минути докато сензорите разпознават формата на тялото. Други устройства използват сензори, които се въртят около тялото. След това уравненията на скенера изчисляват процента на телесните мазнини въз основа на формата на тялото. По този начин триизмерните скенери за тяло са подобни на измерванията на обиколката. По-голямо количество информация обаче се предоставя от триизмерен скенер.

Предимства: 3-D сканирането на тялото е относително бързо и лесно.

Недостатъци: 3-D скенерите за тялото не са често достъпни, но набират популярност. Предлагат се няколко устройства за потребителски клас, но те не са толкова достъпни колкото обикновените методи за измерване.

Точност: Налична е ограничена информация, но някои 3-D скенери може да са доста точни с грешки от около 4% телесни мазнини .

10. Моделите с много измервания (златният стандарт). Моделите с много измервания се считат за най-точния метод за оценка на състава на тялото. Тези модели разделят тялото на три или повече части__.__ Най-често срещаните оценки се наричат ​​модели с 3 измервания и 4 измерванияя. Тези модели изискват множество тестове, за да се получат оценки на телесната маса, телесния обем, телесната вода и костите. Тази информация се получава от някои от методите, които вече са разгледани. Например хидростатичното претегляне или ADP може да осигури телесен обем, BIS или BIA може да осигури телесна вода и DXA да измери костно съдържание. Информацията от всеки от тези методи се комбинира, за да се изгради по-пълна картина на тялото и да се получи най-точният процент телесни мазнини.

Предимства: Това е най-точният наличен метод.

Недостатъци: Често е недостъпен за широката общественост и изисква множество различни оценки. По-сложен е от повечето други методи.

Наличност: Моделирането с много отделения обикновено се предлага само в определени медицински и научни центрове.

Точност: Това е най-добрият метод по отношение на точността. Честотата на грешки може да бъде под 1% телесни мазнини. Тези модели са истинският "златен стандарт", с който трябва да се сравняват други методи.

Кой метод е най-подходящ за вас?

Не е лесно да решите кой метод за оценка на процента телесни мазнини е най-подходящ за Вас. Ето няколко въпроса, които могат да ви помогнат да решите:

Каква е целта да се оцени процентът на телесните мазнини?
Колко важна е високата точност?
Колко често искате да тествате процента на телесните мазнини?
Искате ли метод, който можете да изпълнявате у дома?
Колко важна е цената?

Повечето методи с най-висока точност не са достъпни за използване в домашни условия. Нещо повече когато са на разположение в съоръжение за тестване може да са скъпи.

Ако искате по-точна оценка и сте готови да платите за нея, можете да използвате метод с добра точност като хидростатично претегляне, ADP или DXA. Който и метод да използвате важно е да използвате същия метод последователно.

За почти всички методи е най-добре да извършвате измерванията си сутрин след гладуване през нощта, след като отидете до тоалетната и преди да ядете нещо или да започнете ежедневните си дейности. В идеалния случай трябва да направите теста преди да сте пили нещо особено за методи, които разчитат на електрически сигнали като BIA, BIS и EIM.

Всеки път когато се оценявате по един и същи начин ще намалите честотата на грешките и по-лесно ще се ориентирате дали напредвате.

Винаги обаче трябва да тълкувате резултатите си от всеки метод с повишено внимание. Дори и най-добрите методи не са перфектни и само дават приблизителна оценка на истинскате телесни мазнини.

https://www.healthline.com


Беше ли полезна тази статия? Моля, споделете я с приятели и ни подкрепете. Така ще можем да правим здравето по-достъпно. Благодаря!



реклама
ЯМР
Коментари

Свързани статии

Може да се абонираш за нашите оферти


Абонирайте се