7 храни, които да добавите към диетата си при Гастроезофагеална рефлуксна болест

20532
7 храни, които да добавите към диетата си при Гастроезофагеална рефлуксна болест

Киселинният рефлукс се появява когато киселина от стомаха премине в хранопровода. Това се случва често, но може да доведе до усложнения или тревожни симптоми като киселини. Една от причините е, че долният езофагеален сфинктер е отслабен или увреден. Обикновено той се затваря, за да предотврати преминаването на храната в стомаха нагоре в хранопровода. Храните, които консумираме влияят на количеството киселина, която произвежда стомаха. Храненето с правилните видове храна е от ключово значение за контролиране на киселинен рефлукс или гастроезофагеална рефлуксна болест (ГЕРБ), тежка, хронична форма на киселинен рефлукс.

Симптомите на рефлукс могат да са резултат от стомашната киселина, която докосва хранопровода и може да предизвика болка, дразнене парене в стомаха или гърдите след ядене на хранене или някои храни. Определени храни могат да помогнат за намаляване на Вашите симптоми. Можете да включите тези специфични храни в диетата си, за да управлявате симптомите на киселинен рефлукс. Решението да използвате специфичните храни, за да успокоите симптомите се основава на Вашите лични усещания след тяхната консумация:

1. Зеленчуци. Те са с ниско съдържание на мазнини и захар и спомагат за намаляване на стомашната киселина. Добрите варианти са:

реклама
Хиляди избраха здравето с Omed.bg. Направи го от тук !
  • зелен фасул
  • броколи
  • аспержи
  • карфиол
  • листни зеленчуци
  • картофи
  • краставици

2. Джинджифил. Джинджифилът има естествени противовъзпалителни свойства и се прилага за естествено лечение на киселини и други стомашно-чревни проблеми. Можете да добавите настърган или нарязан корен от джинджифил в рецепти или смутита или да пиете чай от джинджифил, за да облекчите симптомите.

3. Овесени ядки. Овесената каша е фаворит за закуска, пълнозърнеста е и отличен източник на фибри. Диета с високо съдържание на фибри е свързана с по-нисък риск от киселинен рефлукс. Други опции за фибри включват пълнозърнести хлябове и пълнозърнест ориз.

4. Плодове различни от цитруси. Този тип плодове плодове включително пъпешите, бананите, ябълките и крушите са по-малко склонни да предизвикат симптоми на рефлукс отколкото киселинните плодове.

5. Постни меса и морски дарове. Постните меса като пилешко, пуешко, риба и морски дарове са с ниско съдържание на мазнини и намаляват симптомите на киселинен рефлукс. Опитайте ги на скара, печени, печени или надени.

6. Яйчен белтък. Яйчните белтъци са добър вариант. Избягвайте жълтъците, които са с високо съдържание на мазнини и могат да предизвикат симптоми на рефлукс.

7. Здравословни мазнини. Източниците на здравословни мазнини включват авокадо, орехи, ленено семе, зехтин, сусамово масло и слънчогледово масло. Намалете приема на наситени мазнини и трансмазнини и ги заменете с тези по-здравословни ненаситени мазнини.

Много хора с ГЕРБ откриват, че определени храни предизвикват техните симптоми. Освен, че киселините са често срещан симптом на киселинен рефлукс, ГЕРБ може също да предизвика повръщане или оригване, тъй като киселината се движи в хранопровода. Други симптоми включват:

  • суха кашлица
  • възпалено гърло
  • подуване на корема
  • оригване или хълцане
  • затруднено преглъщане
  • бучка в гърлото

Нито една диета не може да предотврати всички симптоми на ГЕРБ, а действието на дадена храна е различно за всички. За да идентифицирате Вашите индивидуални усещания водете дневник за храната и проследявайте:

  • какви храни ядете
  • по кое време на деня ядете
  • какви симптоми изпитвате

Дръжте дневника поне седмица. Полезно е да проследявате храните си за по-дълъг период, ако диетата ви варира. Можете да използвате дневника, за да идентифицирате конкретни храни и напитки, които засягат ГЕРБ при Вас. Използвайте дневника си за храни, за да го покажете на Вашия лекар. Целта е да се минимизират и контролират Вашите симптоми.

ВИЖ ВСИЧКИ ОФЕРТИ ЗА ГАСТРОЕНТЕРОЛОГ С ОТСТЪПКА ТУК!

Чести задействащи храни за хора с рефлукс

Въпреки, че лекарите обсъждат кои храни всъщност причиняват симптоми на рефлукс, някои храни могат да създадат проблеми за много хора. За да контролирате симптомите си можете да започнете като елиминирате следните храни от диетата си.

Храни с високо съдържание на мазнини. Пържени и мазни храни могат да накарат отвора при хранопровода да се отпусне, което позволява повече стомашна киселина да се върне обратно в хранопровода. Тези храни също забавят изпразването на стомаха. Консумацията на такива храни Ви излага на по-голям риск от симптоми на рефлукс, така че намаляването на общия дневен прием на мазнини може да помогне.

Храни с високо съдържание на мазнини, които да избягвате или ги яжте умерено:

  • пържени картофи и лук
  • пълномаслени млечни продукти като масло, пълномаслено мляко, сирене и заквасена сметана
  • тлъсти или пържени разфасовки от говеждо, свинско или агнешко
  • мазен бекон, мазна шунка и свинска мас
  • десерти или закуски като сладолед и картофен чипс
  • сметанови сосове, грейви сос и салатни дресинги
  • мазни и тлъсти храни
  • домати и цитрусови плодове

Плодовете и зеленчуците са важни за здравословната диета. Но определени плодове могат да причинят или да влошат симптомите на ГЕРБ, особено силно киселинните плодове. Ако имате често киселинен рефлукс, трябва да намалите или премахнете приема на следните храни:

  • портокали
  • грейпфрут
  • лимони
  • лайм
  • ананас
  • домати
  • доматен сос или храни, които го използват, като пица и чили
  • салса
  • шоколад

Шоколадът съдържа съставка, наречена метилксантин. Доказано е, че отпуска гладката мускулатура в отвора на хранопровода и увеличава рефлукса.

Чесън, лук и пикантни храни. Пикантните и остри храни като лук и чесън предизвикват симптоми на киселини при много хора. Тези храни няма да предизвикат рефлукс при всички. Но ако ядете много лук или чесън, не забравяйте да проследите внимателно храненията си в дневника си. Някои от тези храни, заедно с пикантните храни, може да Ви създадат дискомфорт повече отколкото други храни.

Кофеин. Хората с киселинен рефлукс могат да забележат симптомите действащи след сутрешното им кафе. Това е така, защото кофеинът е известен тригер на киселинен рефлукс.

Мента. Мента и продукти с аромат на мента също могат да предизвикат симптоми на рефлукс на киселина.

Докато списъците по-горе включват често задействане може да имате голяма непоносимост към други храни. Храни, които помагат за подобряване на киселинния рефлукс за един човек, могат да бъдат проблематични за някой друг. Може да помислите за премахване на следните храни за три до четири седмици, за да видите дали симптомите се подобряват:

  • млечни продукти
  • продукти на базата на брашно като хляб и крекери
  • суроватъчен протеин

Промени в начина на живот

В допълнение към контролирането на симптомите на рефлукс с диета и хранене можете да управлявате симптомите с промени в начина на живот. Опитайте тези съвети:

  • Приемайте антиациди и други лекарства, които намаляват производството на киселина. (Прекалената употреба може да причини негативни странични ефекти)
  • Поддържайте здравословно тегло
  • Дъвчете дъвка, която не е аромат на мента или бонбони, които не са ментови
  • Избягвайте алкохола
  • Спрете да пушите
  • Не преяждайте и яжте бавно
  • Останете в изправено положение най-малко два часа след хранене
  • Избягвайте тесни дрехи
  • Не яжте три до четири часа преди лягане
  • Повдигнете главата на леглото си, за да намалите симптомите на рефлукс докато спите

Изследванията показват, че увеличеният прием на фибри, по-специално под формата на плодове и зеленчуци може да предпази от ГЕРБ. Но учените все още не са сигурни как фибрите предотвратяват симптомите на ГЕРБ. Увеличаването на фибрите като цяло е добра идея. Освен че помагат при симптоми на ГЕРБ, фибрите също намаляват риска от:

  • висок холестерол
  • неконтролирана кръвна захар
  • хемороиди и други проблеми с червата

Говорете с Вашия лекар, ако имате въпроси дали определени храни трябва да са част от Вашата диета. Работата с вашия лекар може да ви помогне да разработите диета, за да контролирате или намалите симптомите си.

https://www.healthline.com

Каква е перспективата за ГЕРБ Хората с ГЕРБ обикновено могат да управляват симптомите си с промени в начина на живот и лекарства без рецепта. Говорете с Вашия лекар, ако промените в начина на живот и лекарствата не подобрят симптомите. Вашият лекар може да препоръча лекарства, отпускани по лекарско предписание, или в крайни случаи, операция.


Беше ли полезна тази статия? Моля, споделете я с приятели и ни подкрепете. Така ще можем да правим здравето по-достъпно. Благодаря!



реклама
ЯМР
Коментари

Свързани статии

реклама
Лабораторни тестове

реклама
Искаш ли здрави зъби и красива усмивка? Вземи ваучер за отстъпка

Може да се абонираш за нашите оферти


Абонирайте се