8 йога пози за здравето на щитовидната жлеза

3078
8 йога пози за здравето на щитовидната жлеза

Щитовидната жлеза е малка жлеза в гърлото която отделя хормони. Тези хормони влияят на метаболизма, телесната температура и растежа. Също така оказват влияние на начина по който се развива мозъкът на детето.

Когато има проблеми с щитовидната жлеза това може да повлияе както на физическото, така и на психическото ни здраве. Може ли йога да помогне за облекчаване на проблеми с щитовидната жлеза? Йогата е вариант за допълнителна терапия при проблеми с щитовидната жлеза.

Йога е система от упражнения с нежно натоварване което намалява стреса и подпомага благосъстоянието.

реклама
Хиляди избраха здравето с Omed.bg. Направи го от тук !

Йога и здравето на щитовидната жлеза

Йога може да помогне за облекчаване на стреса като намалява нивата на стрес, също така облекчава симптомите на заболявания на щитовидната жлеза. Проучване от 2017 г. установява, че йога намалява симптомите на стрес и подобрява цялостното благосъстояние. Стресът често е свързан с проблеми с щитовидната жлеза. Поради тази причина йога може да бъде от голяма полза за здравето на щитовидната жлеза.

Има различни състояния които засягат щитовидната жлеза. Две от най - честите състояния са:

Хипертиреоидизъм: Щитовидната жлеза произвежда прекомерно количество хормони на щитовидната жлеза. Основната причина за хипертиреоидизъм може да бъде болестта на Грейвс или свръхактивна щитовидна жлеза.

Хипотиреоидизъм: Производството на хормони на щитовидната жлеза е твърде ниско. Често се причинява от автоимунно заболяване което е увредило щитовидната жлеза.

Съществуват и някои доказателства които подкрепят по - пряка връзка между йога и подобрената функция на щитовидната жлеза. Малко проучване проведено през 2014 г. установява, че йога подобрява функцията на щитовидната жлеза. Проучването обаче отбелязва, че са необходими допълнителни проучвания с повече участници, за да се направят утвърдителни заключения.

Проучване от 2016 г., установява, че 6 месеца йога практика са помогнали за подобряване на нивата на холестерола и нивата на тироид-стимулиращия хормон (TSH). Това намалява нуждата от заместителна терапия на щитовидната жлеза при жени страдащи от хипотиреоидизъм__.__

Полезни пози от йога

Следните йога пози се фокусират върху стимулирането на гърлената чакра. Смята се, че подобряват кръвообращението както и разтягат и укрепват шията където е разположена щитовидната жлеза.

Важно е да останете в йога позите само толкова дълго колкото се чувствате комфортно. Начинаещите могат да опитат една или две пози и да надграждат това всеки път когато тренират. Практикувайте тези пози след предварителна загрявка на тялото.

Всяка от посочените йога пози е лесна за изпробване у дома с постелка за йога.

1. Поза свещ. Обърната поза. Инверсиите спомагат за увеличаване на притока на кръв към гърлото. Изследователите на йога смятат, че това помага за стимулиране на щитовидната жлеза. Санскритското име за тази поза е Сарвангасана. За да направите свещ:

  • легнете по гръб на постелка
  • раменете да опират постелката докато опирате главата върху върху нея
  • поставете ръцете от двете страни с длани надолу
  • натиснете здраво ръцете и гърба в пода
  • вдишайте и повдигнете краката нагоре под прав ъгъл
  • издишайте и повдигнете краката нагоре натискайки нагоре към раменете
  • натиснете ръцете в областта на кръста (долната част на гърба), за да избутате таза нагоре и да поддържате тялото с изпънати крака нагоре
  • дръжте стомаха изтеглен, така че центъра да е силен
  • задръжте тялото и краката в права линия нагоре от раменете
  • дръжте брадичката прибрана в гърдите
  • дишайте дълбоко три пъти
  • спуснете краката обратно надолу бавно като поддържате центъра стегнат и активен

2. Поза рало. Също се смята, че стимулира щитовидната жлеза. Санскритското име за тази поза е Халасана. За да направите тази поза началната позиция е същата като при свещ:

  • вместо да се държат краката нагоре в права линия от раменете приведете краката си над и зад главата
  • опрете пръстите на краката си на пода зад главата
  • дръжте кръста си подпряни с ръце през цялото време
  • дишайте дълбоко три пъти
  • върнете краката обратно над главата
  • бавно спуснете краката обратно на пода като държите центъра активен

Рало е безопасна поза, но може да се почувства неудобно за хора с наднормено тегло или жени с по - големи гърди. Ако човек чувства, че поза рало затруднява дишането трябва бавно да излезе от позата.

реклама

3. Поза риба. Отлична поза която да се приложи след свещ или рало тъй като разтяга тялото в обратна посока. Такива пози се наричат контра поза. Санскритското име за тази поза е Матсясана. Позата на рибата е лесна за изпълнение и е идеална за начинаещи:

  • седнете с изпънати крака
  • поставете ръцете си върху постелката зад тях с пръсти пъхнати под седалището
  • спуснете лактите към постелката и се наведете назад
  • подравнете раменете с лактите
  • внимателно пуснете главата назад доколкото е удобно и евентуално да докоснете темето на главата върху постелката
  • дръжте гърдите вдигнати и отворени към небето
  • дишайте дълбоко три пъти
  • бавно повдигнете главата нагоре и освободете ръцете, за да излезете от позицията

4. Поза мост. Позата на моста е добра за укрепване на гърба. Може също да помогне за насърчаване на здравето на щитовидната жлеза. Санскритското име за тази поза е Сету Бандха Сарвангасана. За да се направи позата:

реклама

  • легнете на постелката с гръб на пода
  • издърпайте стъпалата навътре към бедрата
  • дръжте стъпалата и коленете в една линия с бедрата
  • с ръце отстрани на тялото натиснете дланите в пода
  • повдигнете таза нагоре
  • ако това е трудно поставете дланите върху долната част на гърба за опора
  • пъхнете брадичката в гърдите
  • дишайте дълбоко три пъти
  • бавно спуснете бедрата, за да излезете от позицията

5. Поза кобра. Нежно стимулира гърлото и щитовидната жлеза. Санскритското име за тази поза е Бхуджангасана.За да се направи тази поза:

  • легнете по корем на постелката
  • поставете дланите върху постелката под раменете
  • свийте лактите в страни
  • натиснете дланите в постелката
  • повдигнете главата нагоре докато гърдите се повдигнат нагоре и напред от постелката и гърбът се извие
  • дишайте дълбоко три пъти
  • бавно спуснете гърдите и се върнете надолу към постелката

6. Поза лодка. За укрепване на центъра като също така стимулира гърлената чакра и е полезна за щитовидната жлеза. Санскритското име за тази поза е Навасана. За да се направи тази поза:

  • седнете на пода с крака напред
  • поставете ръцете си върху постелката с дланите надолу от двете страни на краката
  • бавно се облегнете назад като поддържате центъра силен, брадичката прибрана навътре и гърбът изправен
  • свивайки коленете повдигнете стъпалата от пода
  • ако е възможно изпънете краката и насочете стъпалата така, че краката и тялото да направят V-образна форма
  • повдигнете ръцете така, че да са в една линия с раменете
  • дланите трябва да са обърнати една към друга с изпънати пръсти
  • дишайте дълбоко три до пет пъти
  • спуснете ръцете и краката бавно надолу като прегърнете краката и спуснете напред главата преди да освободите

7. Поза лък обърнат нагоре (мост). Осигурява енергия чрез разтягане на гърдите и белите дробове. Също стимулира щитовидната жлеза и хипофизната жлеза и укрепва ръцете, краката и гръбначния стълб. Санскритското име за тази поза е Урдхва Дханурасана. За да се направи тази поза:

  • легнете по гръб като сгънете коленете и ги доближите до тялото
  • поставете ръцете си на постелката до главата като се уверите, че пръстите са насочени към раменете, а лактите нагоре
  • натиснете краката в постелката и издишайте, докато повдигате опашната кост и седалището
  • уверете се, че бедрата и вътрешните крака са успоредни
  • натиснете в краката и ръцете и повдигнете върху темето на главата
  • натиснете още повече в стъпалата и ръцете докато издишвате след това повдигнете главата напълно от пода докато ръцете се изпънат
  • разперете лопатките и оставете главата да виси свободно
  • задръжте позата за 5-10 секунди докато дишате дълбоко
  • бавно се освободете от позата огъвайки ръцете и позволявайки на опашната кост и седалището да се върнат към постелката

8. Стойка на главата. Една от най - напредналите йога пози и действа директно върху щитовидната жлеза. Позата подпомага притока на кръв към сърцето както и стимулира хипофизата и епифизната жлеза на мозъка което помага за облекчаване на стреса.

Позата не трябва да се опитва без предварителен опит в йога и трябва да се изпълнява под наблюдението на опитен учител при първия опит. Санскритското име за тази поза е Сиршасана. За да се направи тази поза трябва:

  • коленичете напред така, че коленете и предмишниците да са върху постелката
  • преплетете пръстите заедно с лактите на ширината на раменете и натиснете плътно китки в постелката
  • поставете върха на главата в постелката и внимателно натиснете задната част на главата нагоре към дланите на отворените ръце
  • повдигнете коленете нагоре от постелката докато вдишвате
  • приближете стъпалата до лактите и повдигнете петите, за да образувате обърната V форма
  • повдигнете лопатките нагоре така, че торсът да стане дълъг и леко изпънат
  • вдигнете двата крака от постелката едновременно докато издишвате. Може да е по - лесно да огънете малко коленете по време на изкачване
  • завъртете горната част на бедрата навътре докато натискате петите към тавана изпъвайки коленете
  • уверете се, че тежестта е балансирана между предмишниците и продължете да повдигате раменете нагоре
  • когато краката са напълно удължени натиснете нагоре през големите пръсти
  • задръжте позата за 5-10 секунди (това може да се увеличи с още 5 секунди всеки път когато позата се повтаря в бъдеще)
  • бавно върнете краката обратно към постелката докато издишвате като държите раменете натиснати докато двата крака достигнат постелката

Важно е да не забравяте да практикувате йога след предварителната загрявка. Намерете йога учител който да Ви ръководи, за да сте сигурни, че изпълнявате всичко правилно.

Симптоми на хипертиреоидизъм:

  • изключителна умора
  • промени в настроението
  • тревожност
  • ускорен сърдечен ритъм
  • сърцебиене
  • суха кожа
  • проблеми със съня
  • необяснима загуба на тегло
  • повишени движения на червата
  • лек или пропуснат цикъл

Симптоми на хипотиреоидизъм:

  • изключителна умора
  • усещане за слабост
  • напълняване или затрудняване на загубата на тегло
  • суха коса и кожа
  • косопад
  • усещане за студ повече от обикновено
  • мускулни крампи и болки
  • запек
  • депресия
  • чувство на раздразнение
  • проблеми с паметта
  • промени в нормалния менструален цикъл
  • намалено сексуално желание

Кога да посетите лекар

Всеки който подозира, че може да има проблем с щитовидната жлеза трябва да говори с лекаря си. Лекарят ще помогне за диагностицирането на хипертиреоидизъм или хипотиреоидизъм и да препоръча подходящо лечение.

Важно е да имате в предвид, че йога е допълнителна терапия. Може да се предприеме заедно с други лечения препоръчани от лекар, но не може да ги замести.

https://www.medicalnewstoday.com


Беше ли полезна тази статия? Моля, споделете я с приятели и ни подкрепете. Така ще можем да правим здравето по-достъпно. Благодаря!



реклама
ЯМР
Коментари

Свързани статии

реклама
Лабораторни тестове

реклама
Искаш ли здрави зъби и красива усмивка? Вземи ваучер за отстъпка

Може да се абонираш за нашите оферти


Абонирайте се