Какво трябва да знаем за фасцията - най-важната тъкан в тялото

1845
Какво трябва да знаем за фасцията - най-важната тъкан в тялото

Болките във врата и в гърба може да се свързват с уморени мускули или схванати стави. Но тези симптоми могат да бъдат причинени и от тъкан на тялото, за която вероятно не сте чували - фасцията. Доскоро тази мрежа от тъкани в цялото тяло получаваше много малко внимание въпреки основната си роля за всяко движение.

Какво представлява фасцията?

Фасцията е тънка обвивка от съединителна тъкан, която заобикаля и задържа на място всеки орган, кръвоносен съд, кост, нервни влакна и мускули. Тъканта не само осигурява вътрешната структура на тялото, фасцията има нерви, които я правят почти толкова чувствителна колкото кожата. При стрес се стяга.

реклама
Хиляди избраха здравето с Omed.bg. Направи го от тук !

Въпреки, че фасцията изглежда като един лист тъкан тя всъщност се състои от множество слоеве с течност между тях, наречена хиалуронан (хиалуроновата киселина). Проектирана е да се разтяга, докато се движите. Но има някои състояния, които карат фасцията да се стегне и да не е гъвкава. Когато се стегне около мускулите може да ограничи подвижността и да причини болезнени възли.

Свързаните с фасцията мускулни болки и скованост

Здравата фасция е гладка, хлъзгава и гъвкава. Факторите, които карат фасцията да стане смолиста и да се нагъне (адхезия) включват:

  • начин на живот с ограничена физическа активност (твърде малко движение през деня)
  • повтарящо се движение, което претоварва една част от тялото
  • травма като операция или нараняване

От фасцията ли идва болката?

Определянето дали болката се дължи на мускули, стави или фасцията може да бъде трудно. Като цяло мускулните наранявания и ставните проблеми се усещат по-зле колкото повече се движите. Срастванията на фасцията обикновено се чувстват по-добре при движение, а също така реагират добре на топлинна терапия, която помага да се върне еластичността на тъканта.

При някои хора срастванията могат да се влошат с течение на времето причинявайки компресия на фасцията и изкривяване на мускулите, които заобикаля. Това може да доведе до твърди, изнежени възли в мускулите наречени тригерни точки. Синдромът на миофасциалната болка е състояние, при което тези тригерни точки причиняват появата на болка:

  • по време на движение
  • когато се прилага натиск
  • в привидно несвързани части на тялото (препоръчителна болка)

Лечението се фокусира върху облекчаване на болката и затягане на фасцията и мускулните влакна за отпускане. Вариантите включват болкоуспокояващи, физиотерапия и инжекции с лекарства директно в тригерните точки.

Как да поддържаме фасцията гъвкава?

Поддържането на фасцията здрава има много предимства.

  • ще се движите по-лесно
  • ще имате по-добър обхват на движение
  • ще изпитвате по-малко болка

Какво можете да направите, за да предотвратите проблеми с фасцията?

Движете се повече: В допълнение към последователната, но разнообразна тренировка важно е да бъдете активни през целия ден. Работите на бюро? Правете поне две минути почивка на всеки час, за да се изправите и да се раздвижите, което помага на фасцията да остане по-еластична. Помислете за повече ходене или се изправете и ходете докато участвате в конферентни разговори.

Редовно се разтягайте: Стречингът е от съществено значение за доброто здраве. Намалява риска от възпаления и структурни проблеми в организма.

Съсредоточете се върху стойката: Свиването над бюрото или телефона или ходенето по неудобен начин, за да компенсирате нараняване може да доведе до стягане на фасцията. Напомняйте си и се опитайте се да поддържате добра стойка докато седите или стоите.

Начини за облекчаване на болката

Има различни стратегии, които работят за разхлабване на болезнени възли:

Топлинна терапия. Нанесете загряваща подложка върху засегнатата област или вземете топъл душ или вана.

Йога терапия. Потърсете висококвалифициран йога терапевт, за да получите режим на йога пози насочен към лечение на зоната на болката. Йога терапията работи като терапевтът Ви показва рутинни движения и вие ги практикувате у дома между посещенията.

Използвайте фоум ролер. Опитайте валяк от пяна, цилиндър от твърда пяна, който преобръщате тялото си, за да освободите напрежението. Това е форма на самомасаж. Можете да направите това и с лакрос топка за масаж.

Масажна терапия. Планирайте множество терапевтични сесии за масаж с опитен терапевт, който може да намери и приложи натиск за освобождаване на възли.

Акупунктура. Поставянето на игли за акупунктура в тригерните точки може да доведе до отпускане на напрегнатите тъканни влакна. Лечението на болка във фасцията често изисква използването на повече от една терапия.

Планът за лечение на пациента може да включва комбинация от всички тези възможнжсти като топлинна терапия, противовъзпалителна диета, йога терапия и визуализации, което помага на пациентите да се отпуснат като визуализират себе си без болка.

Повечето хора усещат напрегнати мускули от време на време. Но е важно да получите помощ при хронична или силна болка, която може да е признак на сериозно здравословно състояние. Ако продължите да изпитвате болка въпреки усилията за нейното облекчаване или ако болката пречи на съня или ежедневните дейности говорете с Вашия лекар или специалист по интегративна медицина.

https://www.hopkinsmedicine.org


Беше ли полезна тази статия? Моля, споделете я с приятели и ни подкрепете. Така ще можем да правим здравето по-достъпно. Благодаря!



реклама
ЯМР
Коментари

Свързани статии

реклама
Лабораторни тестове

реклама
Искаш ли здрави зъби и красива усмивка? Вземи ваучер за отстъпка

Може да се абонираш за нашите оферти


Абонирайте се