Дихателни упражнения за възстановяване след COVID-19

14270
Дихателни упражнения за възстановяване след COVID-19

Коронавирусът който причинява COVID-19 атакува белите дробове и дихателната система което понякога води до значителни щети за организма. COVID-19 често води до пневмония и дори остър респираторен дистрес синдром (ARDS), тежко белодробно увреждане. Възстановяването на белодробната функция е възможно, но може да изисква терапия и упражнения в продължение на месеци след лечението на инфекцията.

"Работата към възстановяване започва просто с фокус върху дишането", казва физиотерапевтът Пейтинг Лиен от Университета Джон Хопкинс и предлага поредица от дихателни упражнения за подпомагане на възстановяването на тези които са имали COVID-19 или друго сериозно заболяване.

Ползите от дихателните упражнения

реклама

"Дълбокото дишане може да помогне за възстановяване на функцията на диафрагмата и увеличаване на белодробния капацитет. Целта е да се изгради способността да дишате дълбоко по време на всяка дейност, а не само докато сте в покой", отбелязва Лиен.

Дълбоките дихателни упражнения също могат да намалят чувството на тревожност и стрес които са обичайни за някой, който е имал тежки симптоми при COVID-19 или е бил приет в болница. Качеството на съня също може да се подобри с тези дихателни упражнения.

Всеки може да се възползва от техниките за дълбоко дишане, но те играят особено важна роля в процеса на възстановяване на COVID-19. Упражненията могат да се започнат у дома когато сте по време на самоизолация и лесно да се включат в ежедневието.

Предпазни мерки

Не започвайте упражнения и се свържете с Вашия лекар, ако имате:

  • треска
  • задух или затруднено дишане по време на почивка
  • болка в гърдите или сърцебиене ("трептене" на сърцето в гърдите)
  • подуване на краката

Спрете незабавно упражнението, ако развиете някой от следните симптоми:

  • Замайване
  • Задух повече от нормалното
  • Болка в гърдите
  • Хладна и лепкава кожа
  • Прекомерна умора
  • Неравномерен сърдечен ритъм
  • Всички симптоми които считате за спешни случаи

Обадете се незабавно на 112, ако тези симптоми не спрат с почивка или ако усетите някаква промяна в психичното състояние от нормалното състояние.

Диафрагмено дишане (коремно дишане). Дълбокото дишане възстановява белодробната функция с помощта на диафрагмата. Дишането през носа укрепва диафрагмата и насърчава нервната система да се отпусне и възстанови.

Когато се възстановявате от респираторно заболяване като COVID-19 важно е да не бързате с възстановяването и да имате търпение.

реклама

Упражнението с дълбоко дишане е разделено на фази, за да се вземат предвид индивидуалните способности. Започнете с Фаза 1 и увеличете повторенията или преминете към следващата фаза когато можете да завършите упражнението без да се чувствате прекалено задъхани.

Фаза 1. Дълбоко дишане докато сте по гръб:

  • Легнете по гръб и огънете коленете си така, че долната част на краката да лежи върху леглото
  • Поставете ръцете си върху корема
  • Затворете устните си и оставете езика да лежи на небцето
  • Вдишайте през носа и насочете въздуха надолу в корема където са ръцете. Опитайте се да разтворите пръстите си с дъх
  • Бавно издишайте дъха си през носа
  • Повторете дълбоко вдишване за една минута

Фаза 2. Дълбоко дишане докато сте по корем:

  • Легнете по корем и отпуснете главата си върху ръцете си, за да оставите място за дишане
  • Затворете устните си и и оставете езика да лежи на небцето
  • Вдишайте през носа си и издърпайте въздуха надолу в корема си. Опитайте се да се съсредоточите върху корема който натиска матрака докато дишате
  • Бавно издишайте дъха си през носа
  • Повторете дълбоко вдишване за една минута

Фаза 3. Дълбоко дишане докато седите:

  • Седнете изправени на ръба на леглото или на стол
  • Поставете ръцете си отстрани на корема
  • Затворете устните и оставете езика да лежи на небцето
  • Вдишайте през носа си и издърпайте въздуха надолу в корема където са ръцете. Опитайте се да разтворите пръстите си с дъха
  • Бавно издишайте дъха си през носа
  • Повторете дълбоко вдишване за една минута

Фаза 4. Дълбоко дишане докато стоите:

  • Застанете изправени и поставете ръцете си отстрани на корема
  • Затворете устните си и оставете езика да лежи на небцето
  • Вдишайте през носа и издърпайте въздуха надолу в корема където са ръцете. Опитайте се да разтворите пръстите си с дъха
  • Бавно издишайте дъха си през носа (можете да практикувате тананикащо издишване, ако желаете)
  • Повторете дълбоко вдишване за една минута

Прозявка до усмивка. Това упражнение включва движение с дълбоко дишане което спомага за увеличаване на координацията и изграждане на сила в ръцете и раменете. Също така отваря мускулите в гърдите, за да даде пространство на диафрагмата да се разшири:

  • Седнете изправени на ръба на леглото си или на стол
  • Поставете ръце над главата си се разтегнете
  • Спуснете ръцете си и завършете като се усмихвате за три секунди
  • Повторете за една минута

Бръмчене като пчела. При издишване помага за увеличаване на производството на азотен оксид в тялото. Азотният оксид помага за нервната пластичност (изграждане и възстановяване на нервната система) и разширява кръвоносните съдове което позволява доставянето на повече кислород в тялото. Бръмченето също е успокояващо и разпускащо, намалява стреса и може да помогне на пациента да за режима навъзстановяване:

  • Седнете изправени на ръба на леглото си или на стол
  • Поставете ръцете си отстрани на корема
  • Със затворени устни и език разположен на небцето вдишайте през носа си и издърпайте въздуха надолу в корема където са ръцете.
  • Опитайте се да разтворите пръстите си с дъха
  • След като дробовете се напълнят дръжте устните си затворени и издишайте докато си тананикате издавайки звука "хммммммм". Забележете как ръцете се спускат назад
  • Отново вдишайте през носа след това издишайте през носа докато си тананикате
  • Повторете за една минута

https://www.hopkinsmedicine.org


Беше ли полезна тази статия? Моля, споделете я с приятели и ни подкрепете. Така ще можем да правим здравето по-достъпно. Благодаря!



реклама
Коментари

Свързани статии

Може да се абонираш за нашите оферти


Абонирайте се