Топлинните крампи - причини, симптоми и превенция

909
Топлинните крампи - причини, симптоми и превенция

Топлинните крампи са болезнени мускулни спазми причинени от дехидратация и загуба на електролити. Те могат да бъдат причинени от тежка дейност, горещо време и други фактори. Топлинните спазми са първоначалният симптом на топлинни заболявания включително топлинен удар, потенциално смъртоносна реакция на прегряване на тялото.

Не е нужно да сте спортист, за да получите топлинни крампи. Рисковите групи включват възрастни хора, бебета и деца. Жителите на града и хората без достъп до подходящ подслон или вода също са изложени на риск. Но можете да лекувате топлинни спазми и да избягвате топлинни заболявания.

Кои са основните причини за топлинни крампи?

реклама
Хиляди избраха здравето с Omed.bg. Направи го от тук !

Топлинните спазми могат да бъдат причинени от заболяване, активност и топлина. Конкретните причини включват:

Дехидратация и загуба на електролити

Топлинните крампи са причинени от тежка загуба на течности и електролити особено натрий. Дехидратацията се определя като значителната загуба на телесни течности. Течността е компонент на кръвта и е необходима за транспортиране на хранителни вещества в тялото. Телесните течности също помагат за контролиране на телесната температура. Дехидратацията може да бъде причинена от:

  • непиене на достатъчно течности
  • прекомерно изпотяване
  • извършване на интензивна дейност особено в жегата
  • висока температура
  • диария
  • повръщане

Особено важно е да се следи за симптоми на дехидратация при кърмачета, бебета и малки деца.

Симптоми на дехидратация при кърмачета, бебета и деца:

  • няма мокър памперс за повече от три часа
  • няма сълзи при плач
  • хлътнала фонтанела
  • хлътнали очи и бузи

Симптоми на дехидратация при възрастни:

  • жажда
  • сухота в устата и сух език
  • главоболие
  • тъмна урина

Какво представляват електролитите?

Електролитите са основни минерали необходими за поддържане на ключови телесни функции:

  • регулиране на мускулните контракции
  • хидратация
  • поддържане на pH баланса на тялото
  • контрол на функционирането на нервната система

Основните електролити включват натрий, калий и калций:

  • Натрият помага за поддържане на баланса на течности и електролити в организма. Също играе важна роля в нервната и мускулната функция
  • Калият помага за съкращаване на мускулите и нервната функция. Също така помага за поддържане на редовна сърдечна честота
  • Калцият подпомага мускулното движение и помага на нервната система да работи ефективно

Освен че се откриват в спортните напитки електролитите присъстват и в различни храни.

реклама

По време на упражнения и работа на открито

Независимо дали става въпрос за упражнения или труд физическото натоварване може да причини прекомерно изпотяване и загуба на течности. Напрегнатата активност и обилното изпотяване могат да доведат до дехидратация, намаляване на електролитите и топлинни спазми. По - вероятно е това да се случи при високи температури въпреки, че може да се случи и когато е студено.

Ако работите или спортувате навън по време на студено време вероятно носите многопластово облекло. Облеклото може да намали способността на потта да се изпарява и да охлажда кожата. Това може да причини прегряване, независимо от температурата навън. Престоят навън също може да ограничи достъпа до вода или други течности което затруднява бързото и ефективно рехидратиране.

Висока влажност и температури

Не е нужно да излизате на обедно слънце, за да изпитате лошите последици от горещото време и високата влажност. Топлината причинява повишаване на вътрешната температура. Тялото се опитва да се охлади като се изпотява обилно и излъчва топлина през кожата. Ако не поглъщате повече течности и електролити отколкото губите тази естествена охладителна система ще спре да работи ефективно.

Можете да стигнете до силно прегряване и дехидратиратация на открито, както и в помещение. Вътрешната температура на тялото може да се повиши до опасни нива, дори ако не правите нищо друго освен да седите тихо в много гореща стая с лоша циркулация на въздуха.

Възрастта като фактор

Децата и възрастните над 60 години са по - податливи на дехидратация, топлинни спазми и топлинни заболявания отколкото хората от други възрастови групи. Тези състояния също могат да бъдат по - тежки или опасни когато се появят при тези популации.

При младите хора

Бебетата, децата и юношите не се приспособяват толкова бързо колкото възрастните към температурните промени и топлината на околната среда. Това ги прави по - уязвими към топлинни спазми и топлинен удар.

Децата също се потят по - малко и произвеждат повече телесна топлина отколкото възрастните. Ако детето Ви отказва да облече палто когато е навън, а Вие замръзвате въпреки носенето на много пластове дрехи това е причината. Тялото при децата е просто по - топло отколкото при възрастните.

При възрастни хора

С напредване на възрастта телата ни стават по - малко ефективни при регулиране на температурата. Това може да бъде причинено отчасти от свиването на потните жлези. Потните жлези намаляват по размер като част от естествения процес на стареене. По - малкото изпотяване води до намалена способност на тялото да се охлажда.

Какви са симптомите на топлинни спазми?

Топлинните крампи могат да се появят бавно или бързо. Те често започват като неволеви мускулни потрепвания които може да не забележите докато не прогресират. Симптомите на топлинни спазми включват:

  • мускулни спазми които могат да бъдат изтощителни
  • неволни изтръпващи движения
  • мускулна болка която може да бъде тежка
  • обилно изпотяване
  • влажна, зачервена кожа
  • треска

Местоположение

Топлинни крампи възникват в скелетните мускули (доброволни мускули):

  • крака
  • гърди
  • гръб
  • корема

Колко дълго продължават топлинните спазми?

Топлинните спазми обикновено са кратки, но могат да бъдат по - дълготрайни. Те също могат да се появяват и да спират периодично. Топлинните крампи могат да спрат без намеса въпреки, че предприемането на незабавни действия може да намали тежестта им. Това също може да ги спре да ескалират до по - сериозно състояние.

Най -добрият начин за облекчаване на топлинните спазми

За да облекчите спазмите от топлина опитайте тези стратегии:

Почивка

  • Спрете да се занимавате с физическа активност и се преместете на хладно място с добра циркулация на въздуха
  • Дръжте тялото си в легнало положение за почивка
  • Ако носите тежки дрехи, премахнете слоевете
  • Охладете тялото си като поставите хладен компрес на лицето, шията или гърдите
  • Не възобновявайте тежка дейност

Хидратация

  • Възстановяването на течности е от съществено значение
  • Най - доброто за пиене е не много студена вода, бистри сокове или напитки, които съдържат електролити като спортни напитки
  • Потърсете напитки, които съдържат натрий и калий като съставки на етикета
  • Продължете да хидратирате след като топлинните крампи са отминали

Разтягане и масаж

Масажирайте и разтегнете мускулите с крампи бавно и нежно. Упражнения за увеличаване обхвата на движение които леко разтягат засегнатите мускули могат да бъдат полезни. Не забравяйте да вървите бавно.

Най - добрият начин за предотвратяване на топлинни спазми

Стратегиите за предотвратяване на топлинни спазми:

  • Останете хидратирани по всяко време като пиете много вода или други течности
  • Пийте много течности преди, по време и след интензивна активност
  • Яжте храни съдържащи електролити особено преди упражнения на открито в горещо време
  • Намалете или премахнете дехидратиращите вещества като алкохолни напитки и кофеин
  • Избягвайте напрегнатите дейности на открито през най -горещите часове на деня
  • Ако нямате климатик у дома възползвайте се от климатиците в магазина или кафенето във Вашия квартал
  • Ако живеете сами и сте уязвими помолете съсед или служител на социалната служба да Ви наглежда периодично.

Спешна медицинска помощ

Топлинните спазми могат да доведат до топлинен удар. Обадете се на 112 или отидете в спешното отделение, ако възникнат следните симптоми:

  • температура от 40 ° C или по - висока
  • припадък
  • виене на свят
  • объркване
  • плитко или ускорено дишане
  • слаб пулс
  • ускорен пулс
  • суха кожа която вече не може да произвежда пот

Кога да се свържете с лекар

Топлинните крампи могат бързо да преминат към по - сериозно топлинно заболяване което се характеризира със симптомите изброени по - горе.

Ако почивката, хидратацията, охлаждането на тялото и разтягането не облекчават топлинните спазми и домашното лечение не разреши проблема посетете Вашия лекар. Незабавно говорете с лекар, ако температурата не се понижи или симптомите ескалират.

Бебетата се нуждаят от последваща медицинска помощ за симптоми свързани с топлината дори ако се подобряват с домашно лечение.

https://www.healthline.com


Беше ли полезна тази статия? Моля, споделете я с приятели и ни подкрепете. Така ще можем да правим здравето по-достъпно. Благодаря!



реклама
ЯМР
Коментари

Свързани статии

реклама
Лабораторни тестове

реклама
Искаш ли здрави зъби и красива усмивка? Вземи ваучер за отстъпка

Може да се абонираш за нашите оферти


Абонирайте се