Omed.bg
Позвънете ни: +359 885 916 588
реклама


Хипретония - понижават ли кръвното налягане билките и подправките

 
Хипретония  - понижават ли кръвното налягане билките и подправките

Високото кръвно налягане или хипертонията увеличава риска от сърдечни заболявания и инсулт. Съветите за хранене за понижаване на кръвното налягане често включват използване на билки и подправки, а не сол за овкусяване на ястия. Експертите обаче знаят малко за ползите за здравето от билките и подправките. Рандомизирано контролирано проучване предполага, че диета богата на билки и подправки може да намали кръвното налягане при хора изложени на риск от сърдечно - съдови заболявания.

Нелекуваната хипертония увеличава риска от сърдечно - съдови заболявания като:

Диетичните указания за намаляване на кръвното налягане включват намаляване на приема на сол.  Експертите знаят по - малко за здравословното въздействие на билките и подправките отколкото за тези на солта. Някои проучвания обаче показват, че билките и подправките могат да намалят:

Изследователи от Щатския университет на Пенсилвания провеждат рандомизирано контролирано проучване изследващо ефекта от дългосрочната консумация на билки и подправки върху рисковите фактори за сърдечно - съдови заболявания. Те открили, че по - високото ниво на билки и подправки в храната намалява 24-часовите показания на кръвното налягане.

Проф. Пени Крис - Етъртън, един от водещите автори на изследването споделя: „Наистина ефектът на билките и подправките за понижаване на кръвното налягане в една средностатистическа западна диета беше изненадващ за мен. Ние вече знаем за ефектите на много фактори на начина на живот особено на факторите в храненето които могат да повишат кръвното налягане като натрий, алкохол, кофеин и други които могат да намалят кръвното налягане като калий, магнезий и калций, загуба на тегло, физическа активност и някои витамини включително фолиева киселина и витамин D когато приемът е нисък. Но ефектите на билките и подправките за понижаване на кръвното налягане са нови изследвания. По отношение на билките и подправките до нашето проучване не е имало клинично изпитване което да показва ползи от понижаването на кръвното налягане“.

Три тестови диети

Общо 71 участници на възраст 30–75 години се присъединили към проучването. Всички участници са имали един или повече рискови фактори за сърдечно - съдови заболявания и са имали наднормено тегло или затлъстяване.

След като участниците гладували в продължение на 12 часа изследователите направили изходни оценки. Те включват височина, тегло, обиколка на талията, кръвна проба на гладно и съдово изследване.

Съдовото изследване включва измерване на централно кръвно налягане, периферно съдово съпротивление и артериална скованост. Участниците също носели апарат за кръвно налягане в продължение на 24 часа. След това изследователите разпределили на случаен принцип участниците в една от трите групи. Всяка група да бъде на една от трите диети:

Тези диети включват дневен прием от 0,5 грама (g), 3,3 g и 6,6 g билки и подправки. Допълнителните билки и подправки които били включени са канела, куркума и риган.

Участниците следвали съответните диети в продължение на 4 седмици, с 2 - седмична почивка между тях. В края на всеки период на диета участниците се връщали за последващи оценки. Общо 63 души са завършили проучването.

Подобряване на кръвното налягане

Проучването показва, че диетата с високо съдържание на подправки има тенденция да подобрява 24 - часовите показания на кръвното налягане в сравнение диетите със средво и ниско количество на подправките. Изследователите не са наблюдавали ефект от диетите върху:

  • холестерола на липопротеините с ниска плътност
  • клинично измереното кръвно налягане
  • маркерите на гликемия
  • съдовата функция или оксидативния стрес

Те обаче казват, че 24-часовите показания на кръвното налягане са по - силен предиктор за сърдечно - съдов проблем отколкото измерването на кръвното налягане в клиниката.

Някои ограничения

Авторите смятат, че проучването може да е било твърде кратко, за да се обясни защо не са забелязали никакъв ефект върху артериалната скованост.

Също така отбелязват, че дозите на билки и подправки може да не са достатъчни, за да отменят метаболитните ефекти от нездравословната фонова диета. Поради това те не могат да препоръчат увеличаване на приема на билки и подправки самостоятелно в контекста на некачествена диета, за да се намали рискът от сърдечно - съдови заболявания.

Освен това тъй като всеки ден от менюто включва различни количества от 24-те билки и подправки експозицията не е била последователна. Тъй като билките и подправките не остават в храносмилателната система много дълго храната консумирана през дните най-близки до тестването може да е повлияла по - силно на резултатите.

Д-р Саймън Стийнсън, диетолог от Британската фондация за хранене споделя „Това проучване предполага, че може да има потенциална полза по отношение на намаляването на кръвното налягане от включването на повече билки и подправки в нашата диета. Въпреки това видените ефекти бяха малки и незначителни между всички нива на прием. Въпреки, че авторите предполагат, че може да има някаква полза от включването на билки и подправки в неоптимална диета ясно е, че целта от гледна точка на общественото здраве трябва да бъде подобряване на хранителните модели в съответствие с базирани на доказателства насоки за диета и здраве."

Бъдещи изследвания

Проф. Крис-Етъртън казва: „Ще бъде важно да се оцени ефекта на отделните подправки върху кръвното налягане и да се разбере механизмът(ите) чрез който всяка от тях понижава кръвното налягане. Също така би било интересно да се оцени ефекта на билките и подправките върху микробиома и да се оцени дали ефектите на билките и подправките върху кръвното налягане се модулират от промени в микробиома на червата. Освен изследванията на клиничните изпитвания са необходими проучвания за оценка на ефективни образователни програми които преподават използването на билки и подправки в здравословен диетичен модел с по - ниско съдържание на натрий, наситени мазнини и добавена захар за качеството на диетата и оценка на рисковите фактори за хронични болести.

Важно е да се отбележи, че докато целта на това проучване е да разгледа средностатистическата  диета имаме нужда от големи промени в хранителните модели, за да направим хранителните си навици по - здравословни и по - устойчиви. Въпреки, че определени храни или съставки могат да имат малка полза сами по себе си трябва да насърчим преминаването към по - здравословно хранене."

https://www.medicalnewstoday.com

Беше ли полезна тази статия? Моля, споделете я с приятели и ни подкрепете. Така ще можем да правим здравето по-достъпно. Благодаря!

102

реклама

Коментари



реклама


Свързани статии